Lauritz.coms ejer drømmer om USA og Kina

13. marts 2013 15:07 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Lauritz.coms ejer drømmer om USA og Kina
Billede mangler

Der er plads til vækst for Lauritz.com – masser af plads. Det mener ejeren af auktionssitet, Bengt Sundstrøm, der i denne uge kunne offentliggøre købet af den nordiske konkurrent QXL.

 

Lauritz.com satser med købet af QXL på at kunne booste salget på baggrund af bl.a. samspillet mellem hjemmesiderne. De komplementerer ifølge Sundstrøm hinanden, idet størstedelen af Lauritz.coms forretning kommer fra effekter, der har en værdi på mellem 1.000 og 50.000 kroner, mens QXL typisk er handelsplads for varer, der ligger under de 1.000 kroner.

QXL-købet er et led i strategien om at rykke Lauritz.com-konceptet til udlandet. Ender det med, at virksomheden skal tage det helt store skridt og eksempelvis åbne butik i USA, så vil det dog kræve en indsprøjtning af kapital. Det kapitalindskud kan komme fra flere sider af, fortæller svenske Bengt Sundstrøm, der ejer 95 procent af det fremadbrusende site.

»Det vil kræve en større kapitalreserve at virkeliggøre vores planer. Hvis vi skal købe os ind eller starte i England, så bliver det dyrt. Og hvis vi så tænker på næste skridt, som kunne være Kina eller USA, så er det endnu dyrere,« siger Bengt Sundstrøm uden dog at have lagt sig fast på, hvor den kapital skal komme fra:

»Enten kunne en investor købe sig ind i Lauritz.com, eller vi kunne foretage en børsnotering, eller man kunne tænke sig, at vi udstedte virksomhedsobligationer.«

Virksomhedens mål er en omsætningsfremgang på 15 til 20 procent om året. Skal det blive til virkelighed, er der ingen vej uden om at vende blikket mod udlandet. Baggrunden for visionen er folks interesse for eget hjem – og i den forbindelse bruger Bengt Sundstrøm møbelgiganten IKEA som pejlemærke.

»Vi havde jo oprindelig en lidt kæphøj ambition om, at vi ville etablere os i hvert land og hver by, der huser en IKEA – sagt med et smil på læberne. Ideen er, at hvis der i et land er et marked for IKEA – altså hvor folk bruger kræfter på deres hjem – så er der også et marked for Lauritz.com. I hvert fald som set som en strømpil,« siger han.

Lauritz.com har i dag 20 auktionshuse i fire lande; Danmark, Sverige, Belgien og Tyskland. Bengt Sundstrøm har nu kikkerten rettet mod indtog i England samt ekspansion i Tyskland. Ekspansionen kan ske både ved åbning af nye lokale forretninger, samarbejdsaftaler og opkøb. Sidstnævnte er nok den allermest fristende.

»Det er dyrere for os at starte fra scratch. Kunne vi købe et eksisterende auktionshus og konvertere det til Lauritz.com, så vil det være nemmere. Det er jo indflowet af varer, der gør, at man har en platform, som man kan arbejde ud fra,« siger han.

På trods af de ambitiøse vækstplaner er Bengt Sundstrøm dog ikke parat til at satse hele forretningen for at komme ind på nye markeder. Væksten skal ske i et tempo, hvor virksomheden kan følge med. Åbningen af en forretning i England fordrer, at der »kommer styr« på den svenske forretning.

Bengt Sundstrøm tror dog fuldt og fast på konceptet, som han har opbygget sammen med sin forretningspartner og hustru, Mette Rode Sundstrøm.

»Vi har en god niche. De fleste traditionelle auktionshuse holder fast på de dyrere varer. Omvendt tager mange af onlineauktionshusene ravl og krat – det bliver en slags annonceplads. Vi koncentrerer os på markedet midt i mellem. Her er både mange kunder og mange varer,« siger han til Berlingske.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu