Lavprisselskaber går efter SAS’ erhvervskunder

26. marts 2013 10:14 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Lavprisselskaber går efter SAS' erhvervskunder
Billede mangler

Easyjet satser på at æde sig ind på det erhvervssegment, som SAS ellers har siddet solidt på. Det britiske lavprisselskab åbner nye ruter fra København til destinationer, som erhvervslivet sætter pris på, for at få sin del af kagen.

 

Sidste uge havde Easyjets rute til skotske Edinburgh premiere, og i foråret vil selskabet skrue op for frekvensen på ruten til London samt åbne en rute til Rom, skriver Jyllands-Posten. Lavprisselskabets chef for den danske forretning Javier Gandara lægger ikke skjul på ambitionerne.

»Målet er at få flere forretningsrejsende til at flyve med Easyjet. Vi satser blandt andet på de mindre og mellemstore virksomheder, hvor der er fokus på omkostningerne,« siger han ifølge avisen og tilføjer:

»På de korte strækninger vil firmaerne ikke betale for at flyve på Business Class.«

Det er ikke kun Easyjet, der er interesseret i erhvervskunderne. Også norske Norwegian forsøger at sætte sig på en større del af dette kundesegment, men Easyjet har en fordel, der gør, at SAS er tvunget til at tage konkurrencen fra Easyjet, der er Europas næststørste lavprisselskab med en omsætning på niveau med SAS, seriøst.

Til forskel fra andre lavprisoperatører, så satser Easyjet nemlig i høj grad på at flyve på storbyernes hovedlufthavne. Det kan godt være, at SAS sidder på nogle af de allermest eftertragtede »slots« i lufthavnene, som giver adgang til landingstilladelse i myldretiden, men Easyjet bider nu SAS i haserne.

Den intensiverede konkurrence får dog ikke SAS til at opgive kampen. Det er stadig nogle forskelle mellem lavprisselskaberne og de store netværksselskaber, siger koncerndirektør i SAS Flemming Jensen.

»SAS har de fleste daglige afgange til de store forretningsdestinationer, og via vores samarbejde i Star Alliance kan vi tilbyde det største og bedste netværk,« siger han ifølge Jyllands-Posten.

Derudover er det værd at bide mærke i, at SAS nærmer sig lavprisselskaberne lige så meget, som lavprisselskaberne nærmer sig SAS. Det skandinaviske flyselskab satser i stigende grad på billige billetter og kører jævnligt store kampagner, der skal trække kunder til med slagtilbud. Tilbuddene retter sig specielt mod fritidsrejsende, da det er i dette segment, at væksten finder sted. 

Selskabet iværksatte desuden i slutningen af året en særdeles omsiggribende spareplan, der skal nedbringe omkostningerne markant – blandt andet ved at få lønniveauet ned. Derudover kunne Berlingske Business i sidste uge løfte sløret for, at SAS nu går væk fra den klasseopdeling, der har hersket i 30 år. Business Class bliver simpelthen nedlagt på de europæiske flyvninger, og det vil gøre billetsystemet og priserne mere gennemskuelige – og gøre det nemmere at sammenligne priserne med lavprisselskaberne.

Alt i alt læner SAS sig lige så meget op af lavprisselskabernes strategi som omvendt.

Den skærpede konkurrence betyder, at det er uklart, hvem der ligger i position til at blive den dominerende aktør i det nordeuropæiske luftrum i fremtiden. Ifølge Sydbanks analytiker Jacob Pedersen er intet afgjort endnu, og han mener ikke, at man skal lade sig forblænde af lavprisselskabernes satsninger.

SAS har stadig et forspring, men mister SAS den førerposition, så kan det i Jacob Pedersens optik få afgørende betydning.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu