Legos milliardstore licensudgift brager i vejret

21. februar 2013 12:06 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Legos milliardstore licensudgift brager i vejret
Billede mangler

De kendte klodser er ikke længere bare blå og røde firkanter med dupper på oversiden. De er hele universer af alt fra storbyer, til lyserøde prinsessedrømme, Disney-samarbejder og mekaniske mekkaer af robotter og biler. Og den udvikling fortsætter. Mere end 60 procent, af de produkter Lego-koncernen sælger i løbet af et år, er nylanceringer, skriver firmaet i det nye regnskab torsdag.

»Det stiller store krav til udviklingsprocessen og vores evne til at levere, fordi vi år efter år skal kunne forudsige, hvad der vil interessere børnene, og omsætte det til relevante Lego-produkter – og det er lykkedes i 2012,« siger topchef Jørgen Vig Knudstorp i en kommentar i regnskabet.

De mange opfindere, designere og især rettighedshaverne – som for eksempel Lucas Film, der i dag ejes af Disney samt ejerne af Ringenes Herre og Marvel-universet – kræver betaling fra koncernen, og beløbet fortsætter med at stige. I 2012 blev det en post på hele 1.506 millioner kroner mod 1.249 millioner kroner året før.

Men det er penge godt givet ud. Blandt andet Lego Star Wars er igen et af de bedst sælgende produkter og Lego Friends til pigerne, som blev lanceret i starten af 2012, har klaret sig over forventning.

Legos eget navn bliver også brugt i andre sammenhænge, og det sikrer en indtjening på 250 millioner, hvilket er en forøgelse på 26 millioner fra 2011 til 2012.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu