Madproducenter reklamerer med vildledende retorik

5. februar 2013 22:59 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Madproducenter reklamerer med vildledende retorik
Billede mangler

Danskerne har fået sig en ny sundhedsvejleder: Fødevareindustrien.

 

Nu er det ikke kun læger og ernæringseksperter, der skal rådgive os om, hvordan vi lever et sundt liv – store virksomheder som Arla, Danone og Castus vil også være med. Det skriver 24timer onsdag.

Ifølge gratisavisen har EU siden 14. december tilladt, at madproducenter skriver om næringsstoffers sundhedsmæssige egenskaber på emballagen. Problemet er bare, at EU-reglerne endnu ikke stiller krav til, om produktet samlet set er sundt.

– Det er usmageligt af branchen, at de er begyndt at lege doktorer i forhold til danskernes sundhed. Maden skal ses i en sammenhæng. Du kan ikke lade et enkelt produkt fremstå som løsningen på et calcium-problem eller en hjertesygdom. Det er, hvad du ellers spiser og foretager dig i dit liv, som er afgørende, siger Preben Vestergaard Hansen, kandidat i human ernæring på Professionshøjskolen Metropol, til 24timer.

Og det ser ud til, at mange fødevarevirksomheder netop har fået øje på smuthullet. I hvert fald er hylderne i landets supermarkeder lige nu fyldt med nye kreative påfund, skriver 24timer. Eksempelvis påstår Castus, som sælger frugtstænger med et sukkerindhold på 47 gram, at man bliver »bomstærk« af at spise deres produkt, fordi der er korn i. Samtidig hævder den Leende Kos fedtholdige »Cheez Dippers«, at calcium-indholdet er vigtigt for at »opbygge knoglerne«.

Avisen har i alt fundet 10 eksempler på nye produkter, som påstår at kunne forbedre folks sundhed på forskellig vis.

– Der er sket et skift, hvor virksomhederne er begyndt at markedsføre produkter med en medicinsk retorik, og det er vildledende, fordi det flytter fokus fra produktets reelle næringsmæssige indhold. Mange af de her produkter er spækket med sukker, og det er misvisende at anprise dem som sunde, siger adjunkt og professionsbachelor i ernæring og sundhed Jon Fuglsang fra Professionshøjskolen Metropol til 24timer.

Ifølge Mette Peetz-Scou, chefkonsulent i Dansk Industri, er det op til virksomhederne, hvordan de tolker det, der står i lovgivningen.

– Vi rådgiver vores virksomheder til at tage højde for, at der i lovgivningen står, at der er en intention om, at der skal ligge nogle ernæringsmæssige kriterier til grund. Hvordan de fortolker det konkret, er helt op til virksomhederne, siger hun til 24timer.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu