Mærsk udfordret af egne kæmpeskibe

22. februar 2013 11:00 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Mærsk udfordret af egne kæmpeskibe
Billede mangler

Man kan så tvivl om visdommen i, at A.P. Møller – Mærsk har bestilt en håndfuld nye kæmpecontainerskibe, når markedet er præget af overkapacitet og prispres. Situationen er dog, at de første af de nye skibe bliver leveret i år, og det betyder, at koncernens containerrederi, Maersk Line, er nødt til at skrue på knapperne, for at få det hele til at hænge sammen.

 

Det fortæller A.P. Møller – Mærsk-topchefen Nils Smedegaard Andersen på en telekonference fredag morgen efter at årets resultater er blevet offentliggjort.

Nærmere betegnet handler det om at indfase de nye tripple-E-skibe, der kommer til at få en kapacitet på cirka 18.000 tyvefodscontainere (TEU), stille og roligt.

»Vi står foran endnu et svært år. Vi får større kapacitet. Vi får nye skibe i midten af året, men indfasningen kommer tril at ske gradvist, så der ikke sker ubalance,« Nils Smedegaard Andersen.

Lige nu er det Maersk Lines E-klasse-skibe, der er kongerne på Asien-ruterne. De kan omtrent laste 15.000 TEU, og det hop i kapacitet, som de nye tripple-E-skibe vil skabe, er »udfordrende«, når markedssituationen gør, at der ikke er fidus i at erklære priskrig for at vinde markedsandele.

Der er ingen vej uden om at tage skibe ud af drift, forklarer Nils Smedegaard Andersen.

»Vi tror det bliver lidt udfordrende i 2013. Der hvor vi sætter EEE-skibene ind, vil vi tage nogle mindre konkurrencedygtige skibe ud. På den måde holder vi kapaciteten i balance til det behov vi har. Vi er ikke aggressive i markedet,« siger koncernchefen og tilføjer:

»Vores mål er at holde vores markedsandel, og det indebærer, at efterhånden som vi indsætter de her EEE-skibe ind, så vil vi gøre, hvad vi kan, for at tage mindre tonnage ud. Noget vil vi levere tilbage til KG og andre udlejere, noget vil vi skrotte og resten vil vi sætte ind på andre ruter.«

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu