Michelin-stjerner er milliarder værd for Danmark

14. marts 2013 12:01 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Michelin-stjerner er milliarder værd for Danmark
Regeringen vil gøre det attraktivt for unge at vælge en karrierevej som tømrer eller automekaniker.

Det er ikke kun den gastronomiske verden, der jubler over de 15 Michelin-stjerner, som torsdag blev uddelt til danske restauranter.

 

VisitDenmark og Dansk Erhverv mener, at stjernerne både kan trække turister til Danmark og hjælpe danske virksomheder med at afsætte produkter til udlandet.

»Vores analyser tegner et helt klart billede af, at Danmark har fået et gastronomisk image, som turisterne rejser efter. Det er de rendyrkede »foodies«, der rejser hertil for at spise på de allerbedste restauranter og afprøve det nye nordiske køkken. Selv om det er en snæver målgruppe, skal man ikke undervurdere den, fordi dens medlemmer har et ekstremt højt døgnforbrug, og de er samtidig meningsdannere,« siger Maria Haugaard Christensen, der er international projektchef i VisitDenmark.

Organisationens analyser viser, at danske og udenlandske turister i 2011 brugte 10,4 milliarder kroner på landets spisesteder, hvilket er en stigning på 18 procent siden 2008.

En undersøgelse, som VisitDenmark netop har offentliggjort af turisternes ferieaktiviteter i Danmark, viser, at 81 procent af de udenlandske turister gerne vil ud og spise en eller flere gange under deres danske ophold. Det er ifølge Maria Haugaard Christensen en stigning i forhold til tidligere.

Dansk Erhverv glæder sig ligeledes over torsdagens stjernestøv over Danmark.

»Det er endnu en manifestation af dansk gastronomis styrke og en god nyhed for danske turisme. Det giver genlyd i det store udland, hvor nordisk mad er ved at blive et velkendt begreb. Og det betyder, at Danmark kan begynde at begå sig i konkurrence med andre store gourmet-destinationer som Italien og Frankrig,« siger markedsdirektør Mette Feifer.

Hun mener, at dansk gastronomi er blevet en styrkeposition, som kan være med til at skabe vækst i Danmark.

»Også uden for restauranterhvervet, fordi en stor del af gastro-turisternes omsætning havner i andre erhverv som hoteller, detailhandel og transport,« siger Mette Feifer og uddyber:

»Derudover er den øgede opmærksomhed på dansk madkultur og danske madvarer med til at styrke Danmarks brand i udlandet, som man forbinder med høj kvalitet og innovation. Det gør det nemmere for danske virksomheder at afsætte deres varer på det internationale marked,« siger Mette Feifer.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu