Ministeren vil plukke lavthængende trængselsfrugter

7. februar 2013 13:10 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Ministeren vil plukke lavthængende trængselsfrugter
S-gruppeformand Henrik Dam Kristensen (S). Arkivfoto.
Henrik Dam Kristensen

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S). Arkivfoto.

Trængselskommissionen overrakte torsdag formiddag en buket, der ifølge kommissionens formand, Leo Larsen, både indeholder lavthængende frugter og initiativer, der hører til på den lange bane og er meget omkostningstunge bane, til transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

 

Buketten består af et 105 sider langt idékatalog til, hvordan man kan løsne op for trængselsproblemerne i hovedstadsområdet, og ministeren melder sig klar til at plukke de lavthængende – og billige – frugter.

En af dem har farverne rød, gul og grøn og sørger for, at bilisterne holder pænt tilbage for hinanden.

– Hvis man er bilist i og omkring København, så tror jeg, at man kan blive lidt fortvivlet over den måde, som lysreguleringerne fungerer på. Her peger kommissionen på, at man kan øge den eksisterende kapacitet med op til 10 procent, hvis man kan koordinere dem lidt bedre, siger Henrik Dam Kristensen til Berlingske Nyhedsbureau.

Kommissionsformand Leo Larsen understreger, det kan lade sig gøre at få biltrafikken til at glide bedre ved at koordinere trafiklysene, hvilket man for eksempel har gjort i London ved at samle lysreguleringen på en enkelt central.

Når det kommer til en optimering af den kollektive trafik, så er en af overskrifterne for Trængselskommissionens forlag, at den rejsende skal i centrum.

– Som rejsende med den kollektive trafik, så er man ligeglad med, om man kører med Movia eller DSB. Man vil bare gerne have, at det fungerer, fra man står på, til man står af, siger Henrik Dam Kristensen.

– Derfor skal vi have et meget bedre samarbejde med de trafikudbydere, som vi har i dag. Det er også noget, som vi skal gave gang i med det samme, fortsætter han.

Det omfatter ifølge Leo Larsen blandt andet, at der skal »ske en samordning af billetsalg, køreplan og informationsflow i den kollektive trafik«. Altså at DSB, Movia og alle de andre trafikudbydere skal koordinere deres arbejde langt mere, end de gør i dag.

Hvis trafikudbyderne ikke kan finde ud af det, så kan der ifølge Leo Larsen blive tale om ét stort samlet trafikselskab.

– Jeg tror ikke, at det er en god løsning, men det kunne jo blive den ultimative løsning, hvis man ikke kan finde ud af at samarbejde mellem de eksisterende udbydere, siger Leo Larsen, der ikke vil gisne om, hvordan ejerskabet af sådan et selskab skulle være.

Og kommissionsformanden understreger, at det ikke vil være »nogen særlig elegant løsning«.

– Jeg tror mere på, at man skal tilvejebringe et system, der giver den rejsende en opfattelse af, at der er tale om et samlet system, siger Leo Larsen.

Trængselskommissionen deler de forskellige forslag op i tre tidsintervaller, hvor de ovennævnte hører under dem, der kan gennemføres på den korte bane inden for 1-4 år. Den mellemlange bane løber på 4-10 år, mens de tungere forslag har en tidshorisont på mere end 10 år.

Der er indtil videre blot tale om et idékatalog, men til august skal Trængselskommissionen aflevere en række anbefalinger til transportministeren.

– Den hårdeste del af arbejdet er foran jer, som Henrik Dam Kristensen konstaterede ved torsdagens pressemøde.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu