Mortens telefon eksploderede i sengen få centimeter fra hans hoved: Sådan reagerede Samsung

29. marts 2017 16:09 | Af: Jørgen Rosengren, jr@newsbreak.dk

Mortens telefon eksploderede få centimeter fra hans hoved. Fra Samsung var der ingen støtte at hente.

Søndag aften. Morten Aastrøm Andersen stiller alarmen i sin telefon og lægger den i vindueskarmen, som han altid gør, til opladning natten over. Så er den og vækkeuret inden for rækkevidde. Som altid. Denne morgen blev vækningen dog af en noget anden karakter end normalt.

Det er mandag morgen. Klokken er 04.35. En telefons alarm ringer i en vindueskarm. Få minutter senere skal selvsamme telefon hurtigt blive omdrejningspunktet i en mildest talt bizar sag.

– Jeg synes, det er lidt tidligt, så jeg sætter den til at snooze og lægger den ved siden af hovedpuden, fortæller Morten Aastrøm Andersen til Newsbreak.dk.

Telefonen, en Samsung S7 Edge, der ikke i første omgang kunne få sin ejer ud af fjerene, skulle pludselig vise sig at fungere som et ret så effektivt vækkeur – desværre for Morten og hans familie – ikke på en helt så hensigtmæssig måde.

– Jeg vågner ved, at der lyder et ordentligt knald. Jeg rejser mig halvt op i sengen og kigger på telefonen. Der står stikflammer ud af den – 10-15 centimeter lange. Det ligner nærmest en skærebrænder, siger Morten, der til daglig er elektriker og brandmand.

Det er telefonens batteri, der er brudt gennem kassen og det er sandsynligvis det, der har udløst braget.

Taber den på foden

Mortens kæreste ligger ved siden af, der er løbet noget, der minder om batterisyre ud i sengen og telefonen ryger fælt og brænder lystigt.

– Så jeg griber med min pege- og tommelfinger øverst i telefonen og får fat i ledningen, beretter 28-årige Morten.

Idet han forsøger at få telefonen væk fra sengen og kæresten, der nu sidder meget chokeret og halvvågen i sengen, taber han den ned på sin fod lige under anklen.

Han får fat i telefonen igen, taber den igen, men når til sidst ud på badeværelset.

Her får han telefonen ned i håndvasken og tændt for vandet.

– Jeg henter vores søn og får ham og kæreste ind i stuen – huset er fyldt med røg, siger Morten.

Ude på badeværelset ligger telefonen stadig og ryger i håndvasken, da Morten får øje på et stort stykke plastik på sin fod – netop der, hvor telefonen ramte ham.

– Den hiver jeg af. Jeg har fået brandvabler og en førstegradsforbrænding, siger han.

Herefter får han endelig telefonen flyttet inde fra huset, der ligger i Stenløse, og udenfor.

Da han er kommet sig ovenpå chokket og det er blevet lidt op ad formiddagen, vil Morten gå videre med sagen.

Kontakter Samsung

Morten kontakter derfor Samsungs kundesupport i Danmark for at fortælle om sin morgen.

– Her bliver jeg bedt om at vente et par minutter, fortæller han videre.

Den eksplosion var åbenbart for meget for medarbejderen, så det varer ikke længe før, at Morten bliver ringet op fra Samsung i Sverige.

– Hun beklager, hvad der er sket. Hun er helt oppe på dupperne og siger, at sådan noget tager man meget alvorligt, siger Morten.

Men så…

Og så er det, at samtalen begynder at tage en, for Morten, mystisk drejning.

– Det virker som om, hun gerne vil have det afviklet meget hurtigt. Hun siger, at de sender en kurér med det samme, så de kan undersøge den selv, siger han.

Morten spørger så, hvad de skal gøre med hans ødelagte ting: Hans gulv, sengen og, ja, telefonen.

– De er ikke interesserede i at erstatte mine ting. Heller ikke telefonen.

Det får Morten til at brokke sig lidt og pludselig vil man så godt erstatte telefonen.

– Så vil de komme inden for halvanden time med en spritny telefon til mig, siger han.

Det vil Morten dog ikke være med til, hans mistanke er begyndt at vokse og telefonen er eneste bevis over for hans forsikringsselskab, på hvad der skete mandag morgen.

– Det var hun ikke interesseret i, så det forsøgte hun at tale mig fra, siger Morten.

Ville have telefonen

Heller ikke Mortens ide med selv at gå ned i den butik, hvor han havde købt den, faldt i god jord.

– Det var som om, hun skulle have telefonen. Jeg måtte ikke aflevere den i butikken, den vil blive hentet med det samme af kureren.

Heldigvis for Morten nægtede han at udlevere sin brændte telefon til en kurer fra Samsung; han forsikringsselskab skulle netop bruge den.

– Jeg snakkede med deres (forsikringsselskabets. Red.) juridiske afdeling, der sagde, at jeg ikke under nogen omstændigheder måtte udlevere den til Samsung, siger Morten.

Ingen kommentarer

Newsbreak.dk har været i kontakt med Samsung i Sverige.

Her vil man ikke kommentere på Mortens udlægning af sagen. Eller i det hele taget.

– Vi kommenterer ikke på specifikke sager. Vi tager dialogen direkte med kunden, siger Hanna Brenner, kommunikationsansvarlig hos Samsung.

På spørgsmålet om, hvorvidt det er procedure, at sende en kurér, der hurtigt kan hente telefonen, siger Hanna Brenner, at sagerne vurderes fra gang til gang.

Vil du heller ikke kommentere på, at kunden utilfreds med den måde, I håndterede sagen på?

Nej, det vil jeg ikke kommentere på. Jeg undersøger sagen for at være sikker på, den er blevet håndteret korrekt, siger Hanne Brenner.

Det har jeg aldrig hørt om

– Det lyder meget mærkeligt. Mig bekendt har der ikke været noget lignende, hvor de ligefrem sender en kurer, siger Lea Markersen, jurist i Forbrugerrådet Tænk, til Newsbreak.dk.

Det vil dog ikke komme bag på hende, hvis det skulle være tilfældet.

Lea Markersen kan også bidrage med et helt konkret råd: I sådanne tilfælde skal du ikke gå til dit forsikringsselskab, men direkte til Samsung.

– Og en anden vigtig pointe er, at det er uden betydning for ansvaret, om producenten har udvist skyld i forbindelse med den opståede skade, oplyser Lea Markersen og fortsætter:

– Der findes produktansvarsregler. Så for mig at se, er det ikke indbo-forsikringen, der skal dække.

Grunden til, at det er en dårlig ide at få sit forsikringsselskab til at dække er, at jo mere man bruger sit selskab, jo mere kan ens præmie stige.

– Og så de skal ikke have lov at slippe, siger Lea Markersen og hentyder til, i dette tilfælde, Samsung.

Du kan læse mere om produktansvar hos Forbrugerstyrelsen Tænk lige HER.

En mærket mand

Morten og han lille familie er så småt ved at være ovenpå igen. Men han lægger ikke skjul på, at episoden har mærket ham.

– Det har fået mange tanker til at gå gennem mit hoved. Min ben rystede hele dagen, siger han to dage efter den voldsomme vækning.

– Branden er én ting, men det beroliger ikke én, når det bliver håndteret på den måde, slutter han.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu