Norwegian vil holde priserne nede

14. marts 2013 15:06 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Norwegian vil holde priserne nede
Billede mangler

Norwegian lokker med ture til Florida fra København for et greb i lommen – og snarlige ruter til New York og Bangkok. Men selskabets Dreamlinere, der skal flyve passagererne over både hav og kontinenter, lader endnu vente på sig.

Forsinkelsen af de nye Boeing-luksusfly har dog ikke haft nogen indvirkning på selskabets beslutning om, hvornår første fly letter mod Fort Lauderdale, eller på økonomien i selve selskabet, siger Norwegian-topchefen Bjørn Kjos til Berlingske.

»Vi har leaset nogle fly, det gør vi, når det ser usikkert ud, og det gjorde det. Men forsinkelsen på Dreamlineren er ikke så stor som frygtet. Vi ved dog ikke, om leveranden bliver to, tre eller ti uger forsinket, men vi leaser kun for kort tid af gangen,« siger han.

Langdistanceruterne, der starter 30. maj fra Oslo og Stockholm, har allerede fået så mange skandinaver til at købe billet, at selskabet håber på, at kunne øge antallet af ture og ruter hurtigt. Eneste stopklods er de manglende Dreamlinere. Det er nemlig først, når de nye fly står klar, at selskabet virkelig vil accelerere udviklingen med sæder og langdistanceruter.

Problemet er, at Norwegian behøver tre Airbus for at erstatte to af de hurtigere Dreamlinere. Det ændrer selvsagt ved det økonomiske regnestykke. Blandt andet derfor er det så vigtigt for selskabet at få byttet alle de gamle fly ud med nye.

»Vi er det næstbilligste selskab i Europa, og vi vil holde omkostningerne nede ved kun at flyve med nye fly. Det er det, som er hemmeligheden. Vi får i alt 17 nye fly ind i flåden, så alle gamle fly går ud, og så har vi kun nye fly, som man kan flyve billigere med,« siger Bjørn Kjos.

Derfor sætter Norwegian ikke billetpriserne op eller sænker kapaciteten, som mange andre selskaber ellers har været nødsaget til.

Det bliver dog ikke alle sæder i flyet, der kommer til at stå til den laveste pris på 1.499 kroner fra København til Florida. Norwegian kan ikke give et præcist antal på, hvor mange sæder, der bliver sat til salg som lavpris på de nye ruter, men når man markedsfører sig som lavprisselskab, skal der være et vist antal billetter, som bliver udbudt til den ekstra billige pris.

De regler er dog forskellige i Sverige, Norge og Danmark, derfor tør Bjørn Kjos ikke sige om det bliver 20 eller 100 billetter per fly, men han vil gerne love, at der kommer til at være tusindvis af lavprisbilletter på de nye langdistanceruter.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu