Ny business-iPad udfordrer Microsoft

30. januar 2013 13:55 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Ny business-iPad udfordrer Microsoft
Billede mangler

Apple har ikke for vane at lade sig dirigere af konkurrenternes ageren i markedet, men det var ikke desto mindre indtrykket i går, da en ny iPad så dagens lys.

 

For det første skete annonceringen samme dag, som Microsoft havde en stor produktlancering, det nye Office 365. For det andet ses den nye iPad med fordoblet lagerkapacitet, fra 64 gigatebyte til 128 gigabyte, som et direkte angreb mod Microsofts tablet-computer Surface Pro, der skal tækkes erhvervsmarkedet.

Analytikere forventer, at brugen af tablet-computere fortsat vil vokse i 2013, herunder at formatet for alvor vil få fodfæste i erhvervslivet. Derfor er såvel Apples som Microsofts lanceringer vigtige, og apparatets lagerplads spiller en vigtig rolle for professionelle brugere, siger Charles Golvin fra analysefirmaet Forrester til Wired.

”Til trods for skiftet til skyen (cloud computing, red.), er der kunder, som ikke har nok i 64 gigabyte på en iPad.”

Charles Golvin forklarer, at det hænger sammen med, at brugerne hele tiden finder på nye anvendelsesmuligheder for tablet-computere som iPads, og ofte kræver det mere lagerplads.

Apple lægger ikke skjul på sine ambitioner for erhvervsmarkedet, hvor man hidtil har spillet en perifer rolle i forhold til Microsofts Windows og PC-platformen. I en pressemeddelelse fortæller vice-president Philip Schiller, at der nu er 120 millioner iPads i omløb, og de bliver langt fra kun brugt til private formål. 85 procent af virksomhederne på Fortune 500-listen tester eller har allerede implementeret iPads, lyder det fra Apple.

Den nye iPad vil være i handlen 5. februar, fire dage før Microsofts Surface Pro kommer på markedet. Apples pris er 799 dollar mod 999 dollar for Microsofts produkt.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu