Ny læreruddannelse vil skrue op for kravene

10. marts 2013 15:47 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Ny læreruddannelse vil skrue op for kravene
Billede mangler

Fremtidens lærerstuderende vil blive mødt med større krav, når de bliver optaget på seminariet. Det står klart, efter at arbejdet med en ny uddannelse er afsluttet fastslår uddannelsesminister Morten Østergaard (R).

 

Fremover vil der blandt andet blive stillet større krav til de lærerstuderende, som skal stille med et gennemsnit på 7,0 på deres studentereksamensbevis, hvis de vil optages på uddannelsen via kvote 1,

»Jeg forventer, at den nye læreruddannelse vil kunne tiltrække og fastholde endnu flere fagligt dygtige studerende med talent for og lyst til at undervise. Samtidig vil indførelsen af en adgangskvotient på 7,0 samt optagelsessamtaler for de øvrige ansøgere sikre studerende med de nødvendige faglige forudsætninger og ikke mindst med den fornødne motivation, som er altafgørende for at gennemføre et krævende studie,« udtaler ministeren i en pressemeddelelse.

Fremtidens lærere skal blandt andet have tre undervisningsfag, og de vil også få styrket konkrete færdigheder inden for klasserumsledelse, undervisning af tosprogede elever og inklusion. Det vil løfte den danske folkeskole, mener Morten Østergaard.

»Reformen skal skabe en mere attraktiv og udfordrende læreruddannelse, der en-til-en matcher behovet i en styrket folkeskole. Med den nye læreruddannelse stilles der større krav både ved optagelse og undervejs i studietiden, og eleverne i folkeskolen vil fremover i højere grad vil blive mødt af lærere, der er eksperter i det fag, der er på skoleskemaet,« siger han.

Morten Østergaard glæder sig over, at der med den nye læreruddannelse vil blive lagt større vægt på at styrke den almene dannelse.

»Det er en dansk styrkeposition, at vi har en folkeskole, der giver børnene perspektiv og en dybere forståelse af deres medansvar som individer i et demokratisk samfund, og udover at almen dannelse får sit eget kompetencemål i den ny læreruddannelse, så er det indskrevet i kompetencemålene for alle undervisningsfag,« siger Morten Østergaard og tilføjer:

»Pointen er, at en matematik- eller fysiklærer i ligeså høj grad som en historielærer skal kunne sætte sin undervisning ind i en samfundsmæssig eller kulturel kontekst, der sikrer, at børnene får en bredere forståelse af, hvor de kommer fra, hvem de er, og hvad de kan bruge deres viden til.«

Sidste sommer blev regeringspartierne og Venstre, de Konservative og Dansk Folkeparti enige om at reformere læreruddannelsen. De nye krav vil gælde fra sommeroptaget i år.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu