Ny mulig fejl i Boeings drømmefly

20. februar 2013 11:25 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Ny mulig fejl i Boeings drømmefly
Billede mangler

Den seneste udvikling i sagen om Boeings problemer med batterierne i storsatsningen 787 Dreamliner kan meget vel have fået det til at løbe koldt ned af ryggen på flyproducentens topchefer i Seattle, Washington.

 

Nu forlyder det nemlig, at det ikke kun var ét af litium-batterisystemerne på All Nippon Airways-flyet, som måtte sikkerhedslande i Japan i sidste måned, der var problemer med. Den var muligvis også gal med et uafhængigt backup-batterisystem i flyet, skriver den amerikanske avis Wall Street Journal.

Det er det japanske efterforskningshold, der har frigivet de nye oplysninger. De har fundet tegn på, at to ud af otte battericeller i backupsystemet viser tegn på mulige skader i form af udbulninger. Holdet vil dog ikke lægge hovedet på blokken og konkludere, at der er tale om samme slags overophedningsskader som ved det centrale batterisystem, der udviklede røg og tvang All Nippon Airways flyet tilbage til landingsbanen.

De mulige skader er meget små – så små, at det blev overset i det første tjek af batterierne. De er dog så store, at japanerne nu vil arbejde videre med fundet for at fastslå, om der er tale om begyndende overophedningsskader – eller om der eventuelt blot er tale om variationer i produktionen af litium-batterierne.

Under alle omstændigheder er Boeings problemer med Dreamliner-flyet langt fra løst, og det er ved at udvikle sig til en alvorlig hovedpine for flyproducenten. Det fly, som Boeings selv udråbte til at være fremtidens flytype, har fået flyveforbud af verdens luftfartsmyndigheder på grund af uvisheden om, hvorvidt deres litium-batterier reelt er en tikkende bombe, der på et tidspunkt kan medføre en alvorlig ulykke.

Litum-batteriteknologiens fordel er, at man får langt større ydeevne end ved traditionelle batterier, og at flyproducenterne dermed kan spare vægt og plads ved at bruge batteritypen. Der er bare den hage, at nogle litium-batterier har vist sig at være ustabile. Det har ført til overophedninger i mobiltelefoner, bærbare computere samt været mistænkt som faktor i forbindelse med brande i elbiler.

Den fornyede fokus på de mulige problemer ved litium-batterier har medført, at Boeings ærkerival, europæiske Airbus, har meldt ud, at den dropper at bruge litium-batterier i sit kommende A350-landistancefly, der skal konkurrere direkte mod Boeings Dreamliner.

Sagen om Dreamlinerens problemer må alt andet lige begynde at vise sig i finanserne hos Boeing. De 50 fly, der indtil videre er sendt ud til luftfartsselskaberne, har fået flyveforbud, og det vil givetvis medføre erstatningskrav mod Boeing. Jo længere flyene skal holdes på jorden, desto større må det erstatningskrav ventes at blive.

Derudover fortsætter Boeing ufortrødent med at trille 787ere ud af produktionshallerne i det nordvestlige hjørne af USA. Hver gang et nyt fly er færdigt, bliver det parkeret på asfalten, hvor det må afvente, at fejlen bliver identificeret og løsningen kan bygges ind i flyet. Der er næppe nogen luftfartsselskaber, der har lyst til at betale hele regningen, før de har fået leveret flyet, og derfor kan Boeing blive presset på sit cashflow.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu