Ny plan kan flytte flypassagerer over i togene

1. marts 2013 17:01 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Ny plan kan flytte flypassagerer over i togene

Regeringens storstilede plan for fremtidens togdrift vil forkorte rejsetiden mellem landsdelene betydeligt, så turen fra Aalborg til København kan tilbagelægges på tre timer. Det vil trække flypassagerer over i togene, forudser både Ingeniørforeningen og en ekspert i luftfart.

 

»Der er ingen tvivl om, at det, at man reducerer rejsetiden fra fire timer og 12 minutter til tre timer mellem København og Aalborg, vil have en effekt på indenrigstrafikken. Hvor meget er så spørgsmålet, for omkring 70 procent af passagererne skal videre med fly til udlandet, og der kan det måske give god mening at flyve til København,« siger Ole Kirchert Christensen, direktør i Travelbroker, der rådgiver luftfartsindustrien.

Ingeniørforeningen forventer, at mange danskere, der i dag benytter bil eller fly som deres primære transportmiddel, vil skifte til toget, når rejsetiden bliver nedbragt.

»Vores undersøgelser har tidligere vist, at op mod halvdelen af danskerne, der enten kører i bil eller flyver mellem landsdelene, vil tage toget, hvis timeplanen realiseres, så der er et enormt potentiale for en øget og klimavenlig mobilitet, som også vil gavne den hjemlige vækst,« siger formanden for Ingeniørforeningens Teknologiudvalg, Per Højbjerre, i en skriftlig kommentar.

Ole Kirchert Christensen forudser, at den såkaldte timemodel, hvor der kun skal være en times togrejse mellem København og Odense, Odense og Aarhus og Aarhus og Aalborg, vil gå hårdest ud over lufthavnen i Aarhus.

»To timer direkte mellem Aarhus centrum og Københavns centrum er meget svært at konkurrere med for Aarhus Lufthavn i og med, at den ligger på den forkerte side af Aarhus ude på Djursland. Jeg tror ikke, den decideret vil lukke, men den kan risikere at få så få frekvenser, at det kun er dem, der har råd til at betale for at flyve, der vil være tilbage på den rute på sigt,« siger han.

Det var ellers fire smilende ministre, der fredag kunne præsentere Togfonden DK, en oliefond på 27,5 milliarder kroner fra øgede skatteindtægter fra nordsøolien, som skal bruges på investeringer i den kollektive trafik.

»Rigtig mange byer vil få gavn af muligheden for moderne el-tog og et sammenhængende banenet med hurtigere tog. Timemodellen åbner også perspektiver for bedre betjening på de kortere rejser – for eksempel mellem Vejle og Aarhus,« lød det fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Realiseringen kræver omfattende renoveringer af det danske tognet, herunder en ny dobbeltsporet højhastighedsbane over Vestfyn, en ny jernbanebro over Vejle Fjord og nye jernbanestrækninger i Østjylland. Derudover planlægger regeringen en omfattende elektrificering af jernbanenettet, som skal være færdig i 2025.

»Det en historisk forbedring. Det er noget, passagererne i hverdagen vil komme til at mærke,« sagde transportministeren.

Under alle omstændigheder vil det betyde forandringer for flytrafikken, lyder det fra Ole Kirchert Christensen:

»Jeg tror, vi vil se nogle trafikmønstre, der ændrer sig, så vi kan komme i en situation, hvor der kun er to lufthavne tilbage i det jyske med betydelig indenrigstrafik, og det kunne være Billund og Aalborg.«

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu