Ny strøm til drøm om letbane

14. marts 2013 22:22 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Ny strøm til drøm om letbane
Billede mangler

27 kilometer letbane fra Lundtoft i nord til Ishøj i syd. 27 stoppesteder på vejen og flere end 13 millioner passagerer om året. En netop offentliggjort rapport om letbaneprojektet i Københavns ringbykommuner viser ifølge Berlingske, at det store trafikprojekt kan realiseres inden for den økonomiske ramme på 3,8 mia. kroner og samtidig bidrage markant til by- og erhvervsudviklingen i de berørte kommuner. Bag rapporten står Ringby-Letbanesamarbejdet, en sammenslutning af de berørte kommuner, Region Hovedstaden og Transportministeriet.

 

Næste skridt i projektet er, at parterne godkender den principaftale, der allerede ligger et udkast klar til. Det burde ikke give de store problemer, vurderer formanden for styregruppen i projektet og borgmester i Gladsaxe Kommune Karin Søjberg Holst (S).

»Vi har haft en proces, hvor både borgmestre og teknikere fra alle kommunerne allerede har været inde over. Derfor har jeg fuld fortrøstning til, at sådan, som det nu bliver forelagt, vil det køre igennem samtlige kommunalbestyrelser, byråd og regionen uden bøvl,« siger Karin Søjberg Holst til Berlingske.

Hun forventer, at principaftalen er indgået i slutningen af april eller i begyndelsen af maj, og at den endelige aftale inden sommerferien er skrevet under sammen med transportministeren. Dernæst venter en redegørelse af letbanens indvirken på miljøet, og hvis alt går efter planen, begynder anlægsarbejdet i slutningen af 2015.

Som en del af det forudgående udredningsarbejde er der blevet regnet på, hvordan letbanen vil påvirke by- og erhvervsudviklingen i nærområderne. Ifølge rapporten forventes det, at letbanen kan generere op til 20.000 arbejdspladser i området langs banen frem til 2032. Hvis der yderligere sker en fuld udnyttelse af det samlede byudviklingspotentiale, kan det tal i fremtiden potentielt stige til 100.000 arbejdspladser i de 11 berørte kommuner.

Regionsrådsformanden i Region Hovedstaden, Vibeke Storm Rasmussen (S), er tydeligt begejstret over, at planen for letbanen lader til at kunne realiseres og samtidig hjælpe med til at drive udviklingen frem omkring hovedstaden.

»Letbanen giver mulighed for, at de erhvervsarealer, der ligger langs strækningen, bliver udnyttet bedre. Derudover giver det også mulighed for at skabe nye boligområder. Det får hele hovedstadsområdet glæde af,« siger hun til Berlingske og understreger, at letbanen burde have været etableret for år tilbage.

»I dag er der en voldsom pendling langs ringvejen, og i forvejen ligger der en række store firmaer. Det her var noget, der skulle være lavet for mere end ti år siden, for udviklingen har været i gang længe,« siger hun.

Finansieringen af projektet fordeles mellem staten, regionen og kommunerne. Tilbage i 2011 gave Folketinget tilsagn om at bevilge 1,5 mia. kroner svarende til 40 procent af de samlede udgifter på 3,8 mia. kroner. De resterende 60 procent deles mellem kommunerne og regionen med en lille overvægt til kommunerne, så Region Hovedstaden betaler, hvad der svarer til 26 procent.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu