Ombudsmanden advarede Skatteministeriet om indblanding

9. april 2013 13:16 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Ombudsmanden advarede Skatteministeriet om indblanding
Billede mangler

1. januar 2010 – et halvt år før sagen om Thorning-parrets skatteforhold begyndte at rulle – blev skatteregionerne, herunder Skat København, lagt under Skatteministeriets departement, hvor også ministeren sidder. Det fik Ombudsmanden til at advare ministeriets embedsmænd om, at ministeren i strid med loven kunne komme for tæt på konkrete skattesager, fortalte ministeriets kontorchef, Per Hvas, foran skattesagskommissionen tirsdag formiddag.

 

»I og med at vi lavede en struktur og meldte en bekendtgørelse ud, hvor vi i princippet samlede alt under én hat, så ville man være i en situation, hvor ministeren kom for tæt på afgørelserne, og det er netop det, han ikke må,« fortalte Per Hvas, der selv var til stede på mødet 10. marts 2010, hvor en af Ombudsmandens medarbejdere påpegede problematikken.

Ombudsmandens bekymring var ifølge Hvas, at det kunne »være et problem« at have en organisation, »hvor ministeren sidder i toppen« af både ministerium og skatteregioner, når han nu ikke må blande sig i konkrete skattesager.

2010 var netop året, hvor ministeriets struktur blev udfordret. I juni skrev BT sin første artikel om, at den daværende oppositionsleder, Helle Thorning-Schmidts (S) mand, Stephen Kinnock, ikke betalte skat i Danmark, og så rullede skattesagen. Det var Skat København, der behandlede den og endte med at frikende Kinnock for dansk skattepligt 16. september 2010.

Parallelt med parrets skattesag udarbejdede Skatteministeriets embedsfolk en bekendtgørelse om ministeriets struktur som reaktion på Ombudsmandens advarsel. Men i bekendtgørelsen, der blev offentliggjort 12. august 2010, blev det blot præciseret, at Skatteministeriet både bestod af koncerncentret (departementet, red.) og skatteregionerne, og at ministeren og departementet fortsat ikke måtte blande sig i skattesager. Der blev altså ikke ændret noget i selve strukturen.

»Hvis man laver en lovgivningsmodel, hvor ministeren ikke må træffe afgørelser, men stadigvæk er den øverste chef, ville der være interne forhold, der ikke kunne accepteres. For hvis ministeren sidder i en forvaltning, hvor han er øverste chef og ikke må træffe afgørelser, og han bliver opmærksom på, at der er ved at blive truffet en ulovlig afgørelse, så må han ikke gå ind i sagen – og det hænger jo ikke sammen,« lød forklaringen fra Per Hvas.

Skattesagskommissionen undersøger blandt andet, hvorvidt daværende skatteminister Troels Lund Poulsen (V) forsøgte at påvirke Skat Københavns afgørelse af oppositionslederens dårlige sag.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu