Onlineundervisning på universiteter boomer

3. april 2013 08:36 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Onlineundervisning på universiteter boomer
Billede mangler

Flere millioner mennesker kan ved hjælp af nettet modtage undervisning helt gratis af prominente professorer fra eliteuniversiteter som Harvard, Yale og Princeton. Københavns Universitet, som nu også udbyder onlineundervisning, oplever allerede enorm efterspørgsel, skriver Mandag Morgen.

 

I løbet af få uger har over 30.000 meldt sig til et af de otte onlinekurser, som Københavns Universitet udbyder, og antallet af onlinetilmeldte kan komme til at overstige de 38.000 faste studerende, skriver ugebrevet.

I første omgang vil det danske universitet imidlertid indsamle viden om, hvordan det nye undervisningsformat fungerer, lyder det fra rektor Ralf Hemmingsen.

»Hvis det bliver en succes, vil vi gøre status og overveje, hvor vi skal han. Vi skal have et formål med det og kapaciteten til det, og vi skal også have topkvalitet i de kurser, der udbydes,« siger han til Mandag Morgen.

På Københavns Universitet benytter man sig af Coursera, som er et af verdens største internetplatforme for gratis onlineundervisning. Selskabet har knap tre millioner studerende fordelt på 62 universiteter. Dermed kan en brandmand fra Sibirien, en bonde fra Senegal eller en bager fra Slagelse blive uddannet uden at betale en krone, skriver Mandag Morgen. Ifølge flere eksperter kan de åbne onlineuddannelser revolutionere og demokratisere adgangen til viden.

»Jeg kan se en dag meget snart, hvor du vil kunne skabe din egen universitetsgrad ved at tage de bedste onlinekurser fra de bedste professorer fra hele verden – noget om computere fra Stanford, noget iværksætteri fra Wharton, noget etik fra Brandeis og noget litteratur fra Edinburgh. Det vil ændre undervisning, læring og vejen til beskæftigelse,« siger den amerikanske forfatter og journalist Thomas Friedman ifølge Mandag Morgen.

Der er ifølge Flemming Konradsen, professor ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet, tre hovedårsager til, at man er begyndt at udbyde onlineuddannelser. Det handler om at markere universitetets styrkeområder, efterkomme det stigende pres, som universitetet er underlagt for global videndeling og om at få del i Courseras fordele som IT-platform og generelle viden om webbaseret undervisning.

Også hos Danmarks Tekniske Universitet (DTU), oplever man stor efterspørgsel for onlineuddannelser.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu