Oprør i den kreative branche

14. marts 2013 17:11 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Oprør i den kreative branche
Billede mangler

Det behøver ikke at være tordnende dyrt at være medlem hos en erhvervsorganisation. Det mener stifterne af en nyfødt organisation ved navnet Danish Network Association (DNA), som slår dørene op i denne uge.

DNA profilerer sig som en »orange« erhvervsorganisation, og stifterne lokker virksomheder inden for både mode, design, computerspil og interiør med lave kontigenter.

»Vi er de billigste, men vi er også de mest forretningsorienterede,« siger Christoffer Ritzau, der sammen med medstifter Frederik Petersen har stiftet DNA.

Organisationen vil kapre 250 til 500 medlemsvirksomheder fra den kreative branche, inden der er gået to til tre år, oplyser de to stiftere til Berlingske Business.Fra smykker til spilleindustri

Det er primært små og mellemstore virksomheder, DNA vil være noget for, men mange kreative brancheorganisationer kan forvente konkurrence fra den nye spiller. DNA mener at kunne tilbyde relevante ydelser til hele den kreative industri i Danmark. Selv kommer DNA med eksempler på, at organisationen har viden om forholdene inden for smykker, design, interiør, mode og computerspil. Selv om brancherne er vidt forskellige, giver det god mening at bringe dem sammen i en ny organisation, argumenterer de to stiftere.

»Nogle virksomheder i modeindustrien vil eksempelvis gerne vide, hvad der foregår i smykkeindustrien. De ser hinanden flygtigt ude på markederne, men får ikke talt med hinanden. Vi vil gerne bringe dem i dialog og bidrage til, at der opstår synergier,« siger Christoffer Ritzau, der tidligere har været direktør i Guldsmedebranchens Leverandørforening og siden direktør i Dansk Mode & Textil.

»For at holde et højt og innovativt niveau skal man holde sig opdateret inden for nye forretningsmodeller, trends, ideer, teknologi og meget mere. Det gør man bedst, hvis man interagerer med andre mennesker, virksomheder og brancher,« siger Frederik Petersen.Ingen lobbyisme hos DNA

Modsat de traditionelle brancheorganisationer fravælger DNA politik og lobbyvirksomhed og fokuserer i stedet forretningsdrift, salg, markedsføring, eksport, jura og strategi.

»Vi tror ikke på en politisk løsning af virksomhedernes udfordringer. Tiden er i stedet inde til at udnytte de muligheder og synergier, der reelt kan løfte virksomheder. Vores fokus er på medlemmernes forretning og de daglige problemstillinger – ikke på den politiske scene,« siger Christoffer Ritzau.

DNA kalder sig en »forretningsorganisation« for at understrege, at det handler om at skabe udvikling og vækst for medlemmerne. De bliver tilbudt et »lavt kontingent med en række basisydelser« og mulighed for tilkøb af specialydelser, som virksomhederne selv vælger.

»Det er en klar udfordring af de etablerede organisationer, der næsten alle kører med høje kontingenter og en række faste ydelser, som ikke efterspørges af medlemmerne,« siger Frederik Petersen.

Omkostningerne er holdt i bund med få ansatte i organisationen, og de to stiftere klarer sig foreløbigt med hjælp fra praktikanter og en række samarbejdsaftaler med partnere. Blandt partnerne er advokatvirksomheden Bech-Bruun, pensionsselskabet Danica, kreditforsikringsselskabet Atradius og økonomistyringsvirksomheden Basico.

»Aftalerne giver små og mellemstore virksomheder en adgang, der økonomisk svarer til at gå fra basiskunde til private banking-kunder. Aftaler der ikke kan etableres af den enkelte virksomhed,« siger Christoffer Ritzau.Et presset marked

Udfordringen fra DNA kommer på et tidspunkt, hvor en række brancheorganisationer og foreninger kæmper med vigende medlemstal og økonomiske udfordringer, lyder det fra Poul Erik Jakobsen, stifter af PEJ-gruppen, der blandt andet rådgiver og skriver om modeindustrien.

»Flere af de helt små brancheforeninger har set sig nødsaget til at lukke eller blive en del af en større organisation med stordriftsfordele. Selv Dansk Mode & Tekstil, der er en af de største brancheforeninger, har kørt med millionunderskud i flere år – dog finansieret af formuen,« skriver han i et kritisk indlæg om den kreative industris mange brancheorganisationer.

»Med etableringen af den nye organisation DNA ser det ud til, at freden for alvor er forbi også i den verden,« lyder det fra Poul Erik Jakobsen.

De to stiftere oplyser til Berlingske Business, at de er de eneste, som har skudt startkapital i DNA, og at økonomien vil hænge sammen selv med langt under 250 medlemsvirksomheder.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu