Pædagoger presses af svage studerende

10. maj 2012 17:17 | Af: Uffe Dahl, newsbreak.dk - mail: redaktion@newsbreak.dk
 
Pædagoger presses af svage studerende
Billede mangler

Pædagogerne er pressede, børnene kræver konstant hjælp og derfor må pædagogstuderende i praktik smide indlæringen overbords og smøge ærmerne op.
En ny evaluering af pædagoguddannelsen viser, at der er for få undervisningstimer på studiet og for mange dage med selvstudium.
Pædagogernes fagforening BUPL mener, at den lønnede praktik, som pædagogstuderende kommer ud i, skal laves om.
– Lønnet praktik betyder jo i virkeligheden, at man er ansat i en institution. Vi så gerne, at man lavede praktikken om, så der var mere fokus på uddannelse for de studerende og ikke så meget arbejde, siger Allan Baumann, uddannelsespolitisk ansvarlig i BUPL, til Newspaq.
Det kan give de erfarne pædagoger ude i institutionerne ekstra arbejdsopgaver i en presset hverdag at have pædagogstuderende på lønningslisten.
I takt med at pædagoguddannelsen er blevet en professionsbacheloruddannelse med større fokus på teori fremfor praksis, mangler de studerende den praktiske erfaring.
– Det er helt berettiget, at man har fokuseret på at løfte det teoretiske niveau i uddannelsen. Men nu er udfordringen at få løftet det praktiske element tilsvarende, så der bliver en balance, så man fastholder det teoretiske, men også løfter det praktiske, mener Allan Baumann.
BUPL appellerer til at der bliver uddannet flere praktikvejleder blandt pædagoger. Det vil gøre pædagogerne i stand til at tilrettelægge praktikopholdene sådan, at de studerende får mere uddannelse med i bagagen fra den lønnede praktik.
– Vi har en stor opgave med at få uddannet pædagogerne til praktikvejlederne. Det er en ret stor uddannelse, som vi skal have ekstra fokus på for at få løftet hele området, siger Allan Baumann.
Pædagogstudiet har i de senere oplevet pæn fremgang i antallet af ansøgere.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu