Pandora-smykker for kluntede til asiater

1. marts 2013 18:11 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Pandora-smykker for kluntede til asiater
Arkivfoto.
Pandora

Salgstallene fra Asien skuffer hos Pandora. Arkivfoto.

Smykkekoncernens eneste succesprodukt passer ikke til asiatiske kvinders statur, lyder det fra Pandora-kender efter skuffende salgstal i Asien. Pandora overvejer ændringer.

 

Pandora kan blive tvunget til at ændre sine stærkt omtalte charmsarmbånd, hvis smykkekoncernen skal afværge et kollaps på de asiatiske markeder.

Pandoras charmsarmbånd er tunge, store og fyldige, og den stil går dårligt i spænd med spinkle og korte asiatiske pigearme. Sådan lyder det nu fra Pandora-kendere, der forudser drastiske ændringer i Pandoras signaturprodukt efter skuffende salgstal i både Japan og Kina.

»Når man tager Pandoras charmsarmånd og sætter 25 charms (perler, red.) på, bliver det ret tungt, stort og fyldigt. Det kan en vesterlænding fint bære, men ser man på en gennemsnitlig kinesisk kvinde, er armen noget mindre, og så er det ikke sikkert, at det giver særlig meget mening at fylde et Pandora-armbånd med 25 charms,« siger Søren Løntoft Hansen, aktieanalytiker i Sydbank, som følger Pandoras forretning tæt.

»Jeg forestiller mig, at Pandora med fordel kunne have et armbånd, som er noget lettere, og som er beregnet til færre charms end 25. Måske ti er et mere passende antal i Asien,« siger Søren Løntoft Hansen, der forudser, at produkttilpasninger kan blive nødvendige, hvis Pandora skal vende katastrofekursen i Asien til en lovende forretning.

Det vil give god mening for Pandora at tilpasse sig de asiatiske forbrugeres statur og smag, lyder det også fra Klaus Madsen, aktieanalytiker i Handelsbanken.

»Min vurdering er, at Pandora i løbet af 2013 må komme med en opdatering af sine charmsprodukter, så de blandt andet passer bedre til den asiatiske region. Både i relation til stil og størrelse på produkterne,« siger han,

Gør Pandora det, vil det være et markant brud med Pandoras grundlæggende idé om, at vi lever i en global verden, hvor det samme produkt kan slå igennem stort set hvor som helst på kloden – bare middelklassen er stor nok.Det er ikke første gang, et dansk selskab fejllæser de asiatiske forbrugere. Den danske modekoncern IC Companys formåede ikke at levere tøj med farver og facon, der passede asiaterne og lukkede i 2009 samtlige af sine 40 butikker i Kina med store tab til følge. Verdens største modekoncerner H&M og Zara har også erkendt, at asiaterne har en så anderledes facon, at det er nødvendigt med tilpasninger.

»Går man ind i Asien, er det udbredt, at modeproducenter tilpasser deres størrelser og faconer, så de passer 100 procent til asiatere. Derfor vil det også være naturligt, at Pandora overvejer nøje, om størrelsen på produktet er den helt rigtige,« siger Martin Roll, international brandrådgiver.Hverken hos Pandora i Asien eller på Pandoras globale hovedkontor i Danmark er ledelsen klar til at tale om, hvorvidt det bliver nødvendigt at tilpasse produkterne til det asiatiske marked.

Men pressechef Jakob Risom Langelund bekræfter, at der bliver kigget på produktsortimentet i forbindelse med den strategiske analyse, som Pandora har sat i gang på det asiatiske marked. Analysen har netop ført til, at Pandora lukker cirka ti af sine 20 japanske butikker. Tilmed har Pandoras topchef oplyst til Berlingske Business, at det går dårligt for halvdelen af Pandoras godt 40 konceptbutikker i Kina.

Pandoras charmsarmbånd er det samlekoncept, som danner grundlag for Pandoras voldsomme vækst de seneste mere end ti år. Når først en kvinde har fået et charmsarmbånd fra Pandora, kan hun udbygge det med 25 charms, som man sætter på armbåndet. På den måde har Pandora sikret sig loyale kunder i en årrække. Salget af charms- og charmsarmbånd udgjorde i 2012 over 87 procent af Pandoras omsætning.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu