Patienter med kræftsymptomer blev aldrig indkaldt

23. januar 2013 14:40 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Patienter med kræftsymptomer blev aldrig indkaldt
Billede mangler

En IT-fejl var skyld i, at 20 patienter, der var blevet henvist af egen læge til Diagnostisk Center i Vejle, ikke blev indkaldt. Det må ikke ske, lyder det fra sygehusdirektør.

 

– Der er sket en fejl, som ikke må ske, og jeg beklager den meget. Der er tale om mennesker, der kan være alvorligt syge, og typisk ville de være blevet indkaldt inden for en eller to dage, men de har nu ventet længere. De patienter, der har ventet længst som følge af fejlen, har ventet 50 dage. Og heldigvis er de fleste af de henviste patienter blevet udredt eller kommet i behandling på centret ad anden vej, siger Niels Nørgaard Pedersen, administrerende sygehusdirektør på Sygehus Lillebælt, som sygehuset i Vejle er en del af.

Ifølge Region Syddanmark er 16 af de 20 patienter kommet i behandling ad anden vej, mens de sidste fire personer nu vil blive undersøgt onsdag og torsdag. Diagnostisk Center har endnu ikke fuldt overblik over, om ventetiden har haft konsekvenser for de patienter, der ikke er blevet undersøgt til tiden.

På grund af fejlen, som helt konkret skyldtes, at Region Syddanmarks IT-afdeling »ikke havde udstyret den elektroniske postkasseadresse til det nye center med korrekte koder«, har IT-afdelingen nu indført en række procedurer, der skal forhindre lignende fejl i fremtiden.

– Vi har indført en procedure, hvor vi systematisk laver tests, når vi opretter og ændrer adresser til vores elektroniske postkasser. Så vi er helt sikre på, at de virker, siger Flemming Brink, afdelingschef i Region Syddanmarks IT-afdeling.

Da fejlen blev opdaget i sidste uge, viste det sig, at den famøse postkasse havde 90 meddelelser, herunder de 20 alvorlige henvisninger, oplyser sygehuset.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu