Pinligt når læreren taler om sex

28. januar 2013 14:17 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Pinligt når læreren taler om sex
Billede mangler

Eleverne på de højere klassetrin vil ikke snakke sex og følelser med deres lærere.

 

– Det vigtigste for de store børn er at få nogle eksterne undervisere ud, som er mere i øjenhøjde med eleverne, end deres lærere er. Sex fylder meget hos elever i den alder, og det er lettere at tale om følelser, når der kommer nogle lidt yngre mennesker udefra. Så kan man i biologi lære om andre aspekter af seksualundervisningen – prævention, graviditet og kønssygdomme, siger Vera Rosenbeck, der er formand for Danske Skoleelever, til b.dk.

Mandag skriver Berlingske, at en stor del af de yngste elever i folkeskoler går glip af seksualundervisning. Det er et såkaldt timeløst fag, så der er ikke krav til, hvor mange timer skolerne skal sætte af til undervisningen, men tyngden af timer ligger primært i 7. og 8. klasse. Syv ud af 10 børnehaveklasser får slet ikke seksualundervisning, viser undersøgelsen, som Sex & Samfund har gennemført blandt lærere i folkeskolen.

– Jeg tror, at det er vigtigt for de yngre børn, at de taler om krop og grænser med nogen, de er trygge ved; nemlig deres lærere. Men dialogen kan være meget svær, også fordi lærerne ikke har en uddannelse i det, siger Vera Rosenbeck.

Samme melding kommer fra forældrene. Vi skal passe på ikke at skabe hysteri og gøre børnene bange, mener formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen.

– Vi skal lære børnene, hvor grænsen går. Men vi skal skabe et naturligt forhold uden at forskrække dem og skabe hysteri. Det er meget, meget svært. Ud fra den betragtning kan jeg godt forstå, at skolerne ikke rigtig er kommet i gang med det, siger Mette With Hagensen til b.dk.

Hun opfordrer skolerne til at inddrage forældre, for familierne er meget forskellige.

– Nogle »knuser« hinanden hele tiden, anden hilser med strakt hånd. Forældrene skal inddrages i klassen og i skolebestyrelsen, for vi er på grænsen mellem det, der er skolen opgave, og det, vi som forældre skal opdrage vores børn til. Vi forældre har et ansvar, og vi skal også kunne tage snakken med vores børn – også selv om det bliver med røde ører, siger Mette With Hagensen.

I Sex & Samfunds undersøgelse giver mange af de adspurgte lærere udtryk for, at skolen i dag pålægges mange opgaver, som lærerne skal finde tid til. Tre ud af fire lærere giver udtryk for, at lærerne pålægges for mange emner, som de skal undervise i.

I dag er seksualundervisning, færdselslære og andre af de såkaldte timeløse fag ikke en fast del af skoleskemaet, men noget, som lærerne finder tid til i de øvrige fag. Sådan skal det også være fremover, mener over halvdelen af lærerne i undersøgelsen. Under en tredjedel af lærerne mener således, at seksualundervisning bør blive et skemalagt fag med fast timetal. Samme holdning har forældrene.

– Det er fint, som det er i dag, at lærerne inddrager det i undervisningen, hvor det falder naturligt. Problemet med timeløse fag er blot, at de kan blive glemt, siger Mette With Hagensen.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu