PR-boss i chok over DSB-sag

14. januar 2013 07:46 | Af: Uffe Dahl, newsbreak.dk - mail: redaktion@newsbreak.dk
 
PR-boss i chok over DSB-sag
Billede mangler

Formand for Public Relations Branchen i Danmark tager afstand fra DSB’s metode til at gøre en journalist tavs.
 
Det er uhørt og helt uden fortilfælde, når PR-bureauet Waterfront hjælper DSB med at sætte en kritisk journalist ud af spillet. Det siger Morten Grøn, formand for Public Relations Branchen i Danmark:
 
– Mildt sagt er det en chokerende og uhørt sag, som jeg tager skarp afstand fra. Vi har ikke set noget lignende, og den giver kraftige dønninger i forhold til, hvordan vi skal håndtere etik, siger han og understreger samtidig, at Waterfront ikke er medlem af organisationen.
 
Den etik, som Morten Grøn hentyder til, er et regelsæt som organisationens medlemmer skal arbejde ud fra. Det er blandt andet regler for, hvordan et bureau skal agere i forhold til kunderne.
 
– Et kommunikationsbureau, der som i denne her sag agerer som en slags stråmand, er slet ikke i overensstemmelse med de principper og regler, der gælder. Samtidig synes jeg, det er afgørende, at det kommer frem, at det her er decideret dårlig rådgivning. For det er dybt utroværdigt og enormt naivt at tro, at man kan købe sig til at få negativ fokus på en organisation til at gå væk, siger han til DR.
 
Formanden for Danmarks Journalistforbund, Mogens Blicher Bjerregård, er helt enig med PR-branchen om, at sagen er chokerende.
 
– Det er uacceptabelt, at en virksomhed på en meget raffineret måde betaler sig fra at få sat en kritisk journalist ud af spillet, siger han.
 
Journalisternes formand håber, at sagen kan være med til at gøre de etiske regler mere klare:
 
– Det er rigtig godt, at der kommer sådan en afsløring, og jeg håber, at den kan være med til at afgøre, hvordan man skal arbejde i fremtiden, siger Mogens Blicher Bjerregaard.
 

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu