Regeringen bliver låst på bilafgifter

1. marts 2012 12:30 | Af: Uffe Dahl, newsbreak.dk - mail: redaktion@newsbreak.dk
 
Regeringen bliver låst på bilafgifter
Billede mangler

Prisen for at få Dansk Folkeparti med i regeringens trafikaftale er en garanti mod højere bilafgifter i denne valgperiode.
Det erfarer Nyhedsbureauet Newsapq fra kilder i forligskredsen.
Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti underskriver inden længe en aftale om rammerne for den milliard kroner, der fremover årligt skal tilføres den kollektive trafik; en model der blev præsenteret, efter regeringen klippede betalingsringen i stumper og stykker.
Dansk Folkeparti har tilsluttet sig regeringens finansiering af milliarden i form af de højere afgifter på leasing- og demobiler, som skatteminister Thor Möger Pedersen fremlagde et lovforslag om i forgårs.
Til gengæld for at bakke op om det forslag, kræver Dansk Folkeparti en garanti for, at regeringen ikke får andre fikse registreringsafgiftsidéer i denne valgperiode.
Thor Möger Pedersen må gerne omlægge afgifterne, så miljøvenlige biler bliver billigere, men så skal benzinslugere blive tilsvarende dyrere.
Flere eksperter har gisnet om, hvorvidt skatteministeren har anslået gevinsten for det lukkede leasinghul alt for lavt; at der i virkeligheden bliver tale om en årlig indtægt på mere end to milliarder kroner i stedet for den ene milliard, som regeringen i sit lovforslag har estimeret.
Her har Dansk Folkeparti foreslået, at en eventuel større indtægt end milliarden skal bruges på at forbedre forholdene for landets bilister, da de med den større leasingafgift faktisk indirekte er med til at finansiere den kollektive trafik.
Men ifølge Newspaqs oplysninger er det ikke et krav, som det vil lykkes partiet at komme igennem med.
Selvom aftalen formelt set indgås i dag, kommer der til at gå noget tid, før det bliver fastlagt, hvordan milliarden skal bruges.
I dag er det kun partiernes finansfolk, der bliver enige om, at de vil være enige. Derefter skal en række møder mellem partiernes transportfolk ovre i Transportministeriet i den kommende tid så afgøre, hvordan helt præcist skal fordeles.
Det er kun registreringsafgifter, som regeringen ikke forpligter sig til at forhøje. Der kan eksempel stadigvæk indføres roadpricing, uden Dansk Folkeparti kan nedlægge veto, oplyser Newspaqs kilder.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu