Regeringen vil lytte til jyder i afgiftsstrid

21. januar 2013 16:59 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Regeringen vil lytte til jyder i afgiftsstrid
Billede mangler

Det er »ikke nogen sjov opgave« at skulle udforme en afgift på lastbilkørsel, lyder det fra de Radikale. Men regeringen har arvet den fra VK og lover at lytte til erhvervslivet.

 

– Jeg kan sagtens forstå bekymringen, og vi lytter også til branchen. Det er jo vigtigt, at vi tilrettelægger afgiften på en måde, der er så skånsom over for transporterhvervet som muligt, og som tager hensyn til vores konkurrenceevne, siger han.

Regeringen har endnu ikke fastsat prisen på afgiften, men 1,5 kroner per kørt lastbilkilometer har tidligere været på tale. Hvis det bliver virkelighed, vil det koste ni nordjyske virksomheder mellem 100.000 kroner og 2,2 millioner kroner årligt, har Dansk Industri (DI) regnet ud.

– Det vil koste arbejdspladser og vækst i den private sektor. Dansk erhvervsliv kan ikke tåle flere omkostninger, og derfor bør den her kørselsafgift droppes – jo før jo bedre, siger branchedirektør i DI, Michael Svane.

Det var den tidligere VK-regering, som lancerede afgiften, og da en del af de fremtidige indtægter allerede er brugt på at finansiere skattelettelser, er det den nuværende regerings opgave at indføre afgiften og »få den danske husholdningsøkonomi til at gå op«, påpeger Nadeem Farooq.

– Det er bestemt ikke nogen sjov opgave, og derfor vil jeg også sige til alle dem, som bliver berørt, at vi vil tænke os godt om. Det er ikke i regeringens interesse, at danske virksomheder rykker ud af landet. Vi har i den grad brug for, at de bliver i Danmark og bidrager til jobskabelse, siger Nadeem Farooq.

Socialdemokraternes skatteordfører, Thomas Jensen (S), mener, at lastbilerne skal betale for deres forurening og slid på vejene, men lover, at afgiften bliver indrettet på »en intelligent måde«.

– Vi arbejder på at lave en afgift, så der skal betales mere der, hvor der er meget trafik og forurening og væsentligt mindre der, hvor der ikke er meget trængsel. Derfor vil omkostningerne blive lavere i Nordvestjylland og andre dele af Danmark, hvor der ikke er meget trafik, siger han og opfordrer erhvervslivet til at indgå i en »konstruktiv dialog« om udarbejdelsen af afgiften.

Den dialog er de nordvestjyske virksomheder parate til at tage. De har i hvert fald inviteret skatteministeren, transportministeren og en række politikere til stormøde onsdag i Vrå i toppen af Jylland.

Her vil blandt andre Alex Jensen, direktør for Nordic Seafood, der eksporterer fisk og skaldyr til hele Europa, give politikerne et indblik i konsekvenserne ved en kørselsafgift.

Han regner med, at en afgift på 1,5 kroner per kilometer vil koste virksomheden 2,2 millioner kroner om året.

– Hvis regeringen vedtager afgiften, er vores virksomhed flyttet syd for grænsen om fem til 10 år. Der er arbejdslønnen det halve og skatter og afgifter i almindelighed betydeligt lavere, siger Alex Jensen.

Hverken den radikale eller socialdemokratiske skatteordfører vil forholde sig til kroner og ører endnu. Regeringen, der har et flertal for afgiften sammen med Enhedslisten, kommer med et udspil senere, lyder meldingen.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu