Reklamer ja-tak: Nyt reklameskilt på postkasser visner i paragraffer

3. marts 2012 10:19 | Af: Uffe Dahl, newsbreak.dk - mail: redaktion@newsbreak.dk
 
Reklamer ja-tak: Nyt reklameskilt på postkasser visner i paragraffer
Billede mangler

Regeringen ønsker et helt nyt skilt på de danske postkasser. Men ønsket går måske ikke i opfyldelse, fordi loven forbyder det.
 
Forbrugerombudsmanden har nemlig undersøgt, om et ‘Reklamer ja tak’-skilt er lovligt at indføre med de nuværende regler. Og dommen er ikke til at tage fejl af. Supermarkederne har “kommerciel ytringsfrihed”, og derfor strider et forbud mod reklamer med Menneskerettighedskonventionen.
 
Regeringen skriver i sin køreplan, at de vil undersøge muligheden for at indføre et ‘Reklamer ja tak’-skilt. Lige nu gransker jurister i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen paragraffer, for at se, om det er muligt.
 
Konklusionen lader dog vente på sig, og derfor vil forbrugerordfører for Socialdemokraterne ikke tage stilling til, om hun er klar til at ændre loven.
“Indtil vi har resultatet af den undersøgelse, så må vi afvente, og hvis det viser sig, at det kræver en lovændring, så må vi drøfte det med alle involverede parter,” siger Mette Reissmann til Newspaq.
 
Skiltet betyder, at alle danskere selv skal vælge de kulørte tilbudsaviser aktivt til, og ikke som i dag, hvor man får dem i postkassen, hvis man intet selv gør. Og selvom det står i regeringens køreplan, så kan Mette Reissmann både se gode og dårlige ting ved et nyt klistermærke.
 
“Der er fordele og ulemper ved det. Både beskæftigelsesmæssigt, informationsmæssigt og miljømæssigt, og vi skal finde den rette balance, så det kommer alle til gode,”
 
Lige nu gælder der forskellige regler for reklamer og spam-mails. Hvor spam er ulovligt, medmindre du har bedt om det, så er almindelige papirreklamer undtaget i Markedsføringsloven.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu