Så meget betyder mere tid

12. marts 2013 22:51 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Så meget betyder mere tid
Billede mangler

Forskerne opdeler tiden i skolen i fire kasser.

»Available time«. Den tid, eleven samlet er i skole: Møder for eksempel klokken 8.00 og går hjem klokken 13.30.

»Allocated time«. Undervisningstiden – skoledagen fratrukket pauserne. EFFEKT: 0,30*

»Time on task«. Den tid, hvor eleven er engageret i undervisningen. EFFEKT: 0,59*

»Academic responding time«. Den tid, hvor eleven er engageret i undervisning, der er afpasset elevens niveau.

* Professor John Hattie, Auckland University, har beregnet effektstørrelserne. Han regner en effekt for væsentlig, hvis den overstiger 0,4. Det gør »Time on task«, mens effekten ved »Allocated time« er begrænset. Effekten ved »Available time« er ikke beregnet, men regnes for mindst. Heller ikke effekten ved »Academic responding time« er beregnet, men regnes for størst.

Elevernes timetal falder.

Antallet af undervisningstimer i et skoleforløb er på landsplan faldet fra 7.636 i perioden 2007-09 til 7.590 i perioden 2009-11. Det er sket i en periode, hvor minimumstimetallet ellers er blevet hævet med 60 timer, hvilket det samlede timetal forventeligt skulle være øget med. Det viser en opgørelse fra Undervisningsministeriet.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu