Så trækker vi nazi-kortet

11. april 2013 22:43 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Så trækker vi nazi-kortet
Billede mangler

Egentlig handler striden om, hvor mange timer danske lærere skal undervise, og hvor lang tid de skal have til at forberede undervisningen. Men lige pludselig befinder vi os i en koncentrationslejr. En kommandant peger med sin pistol mod en skælvende jødisk fange.

Hvordan gik det til? Hvilke tankespring foretog vi fra undervisning og timetal i 2013 til nazister og kz-lejr under Anden Verdenskrig? Konflikten mellem lærerne, regeringen og kommunerne har affødt en heftig debat på de sociale medier og i debatfora på internettet. Der duelleres med fakta, holdninger, frustrationer og aggressioner. Og så sker det. Nazi-kortet trækkes.

Men det er stort set altid et dumt træk, mener ph.d. Kristine Marie Berg fra Afdeling for retorik på Københavns Universitet. Hun har set på brugen af »ad Hitlerum-argumenter«, som de kaldes.

»Når nazi-kortet trækkes, er det tegn på, at debatten er kørt af sporet, og nuancerne er gået tabt. Ad Hitlerum-argumenter farver resten af ens argumenter, for det er så ladet at referere til Hitler, at det overdøver alt. Hvis man har gode argumenter, skyder man sig selv i foden ved at inddrage Hitler, fordi man fremstår unuanceret og ekstrem i sine holdninger,« siger Kristine Marie Berg.

For en måned siden kunne man læse kronikken »Lærersvinene skal bare nakkes« på Folkeskolen.dk, der er hjemmeside for lærernes fagblad. Kronikken fokuserer på de seneste årtiers kvalitets- og timetab i folkeskole og læreruddannelse og på mislykkede forsøg på at rette op på dette, senest med regeringens kritiserede skolereform. Dernæst står der om konflikten med KL:

»I »Schindlers liste« er der en scene med en jøde, der laver hængsler. En morgen bliver han overvåget af kommandanten, der skal »skaffe plads« til nye fanger. Jøden klarer stopurstesten, men kommandanten undrer sig over, at der er så få hængsler, når jøden er så dygtig. For enden af en pistolmunding forklarer jøden den lille produktion med, at maskinen blev kalibreret om morgenen. Det faktum er kommandanten ligeglad med, for han har i realiteten kun én dagsorden: Jødesvinene skal bare nakkes! Som folkeskolelærer placeret for enden af KLs og Zieglers propaganda-pistolmunding sidder jeg med en grum fornemmelse af, at min politiske arbejdsgiver også er ligeglad med fakta og i realiteten kun har én dagsorden: Lærersvinene skal bare nakkes!«

Skolelærer Karsten Bräuner, der skrev kronikken, overvejede nøje anvendelsen af scenen fra Schindlers liste.

»Scenen beskriver en psykologisk tilstand hos fangen i lejren i Krakow, som jeg fører over på lærernes situation. Kommandanten var ligeglad med, om der var en forklaring på, at der ikke var flere hængsler i krukken. Det er lidt det samme her, fordi vi fra lærernes side oplever, at KL er fuldstændig ligeglade med vores saglige argumenter. Det var for at drage paralleller mellem min egen psykologiske situation og fangens. Jeg kan ikke stille noget op. Jeg er overladt til en magt, som ikke er interesseret i at snakke med mig,« siger Karsten Bräuner.

Synes du, at der er proportionalitet i sammenligningen mellem de to situationer?

»Ja, på det psykologiske plan. Jeg bliver ikke slået ihjel og får en kugle for panden, men det er en meget uvant situation for mig at stå over for en arbejdsgiver, som ikke gider høre på mig. Den radikalitet, der ligger i KLs udspil, afføder en følelse af magtesløshed. Det er selvfølgelig ikke for at sige, at Ziegler rent allegorisk er kommandant i en koncentrationslejr,« siger han og tilføjer: »Men den risiko er der selvfølgelig.«

Kronikken har under konflikten været en af de mest populære på folkeskolen.dk med over 500, der »synes godt om«. Men Kristine Marie Berg finder sammenligningen problematisk og unuanceret. Den ridser lærerkonflikten op som kampen mellem de gode og de onde.

»Sådanne ad Hitlerum-argumenter fungerer kun som stemmesamlende retorik. Det vil sige, de taler kun til de allerede enige, fordi de virker skingre og unuancerede. Derfor skal man ikke trække nazi-kortet, og specielt da ikke, hvis man i øvrigt har gode argumenter; for de fleste vil stå af, når der kommer sådan en sammenligning,« siger hun.

BNB

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu