Sådan afslører du et kartel

1. marts 2013 15:04 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Sådan afslører du et kartel
Billede mangler

Som firma kan det lyde vældig smart at indgå samarbejder med konkurrerende virksomheder og aftale højere priser, koordinering af tilbud eller at dele markedet mellem sig. Men det er karteldannelse, det er ulovligt, og nu bliver strafferammen sat op fra 1. marts, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

 

Nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser en stigning i antallet af anmeldelser til bagmandspolitiet, SØK, og en stigning i antallet af bøder for brud på konkurrencereglerne. I alt blev der afsløret ni sager i 2012, hvor af de seks var sager om karteldannelse – den mest alvorlige kategori.

Straffen herfor kan stige til fængsel i op til seks år i særligt skærpende omstændigheder, hvor karteldannelsen er sket med fuld overlæg, og hvis en virksomhed eller person har deltaget i et kartel, kan straffen stige fra bøde til fængsel i op til et år og seks måneder.

Hvis man som virksomhed selv er med i et kartel, kan man slippe for straf, hvis man er den første, der giver oplysninger videre til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som kan fælde kartellet, skriver advokatfirmaet Ret og Råd på deres hjemmeside. De giver også en række eksempler på hvilke faresignaler man skal holde øje med.

1. Nogle udbydere giver aldrig tilbud på dine opgaver, selv om de har mulighed for det.

2. Tilbud fra en ny tilbudsgiver medfører et mærkbart fald i det ”normale prisniveau.

3. Samme tilbudsgiver er næsten altid billigst, uanset der ikke er særlige forhold, der begrunder dette.

4. Skriftlige tilbud fra konkurrerende tilbudsgivere indeholder de samme karakteristika. Det kan være formuleringer, stavefejl, regnefejl, ens mellemregninger etc.

5. En tilbudsgiver afslører kendskab til en konkurrents budafgivelse, før den eventuelt bliver offentligt kendt.

6. Du bliver opmærksom på, at kun én tilbudsgiver henter priser mv. hos leverandører (f.eks. byggematerialer).

7. Der er meget stor prisforskel på det vindende bud og de øvrige bud.

8. Den vindende tilbudsgiver trækker sig tilbage uden plausibel forklaring.

9. Lokale tilbudsgivere indregner samme transportomkostninger som tilbudsgivere, der er fjernere beliggende.

10. To eller flere tilbudsgivere ”skiftes til at afgive laveste tilbud efter et fast mønster.

11. To eller flere tilbudsgivere ”skiftes til at afgive højeste bud

12. Det er svært/umuligt at indhente tilbud fra tilbudsgivere uden for lokalområdet, selv om der ikke umiddelbart er forretningsmæssig begrundelse herfor

13. Tilbudssummerne stiger generelt hos alle tilbudsgivere, uanset der ikke er en naturlig forklaring herpå, f.eks. i form af råvareprisstigninger o.l.

14. De indhentede tilbud ligger væsentligt højere end de forventede omkostninger ved varen eller tjenesteydelsen tilsiger

15. Der er uforklarlige fald i antallet af tilbud i forhold til tidligere udbudsrunder

16.Den vindende tilbudsgiver bruger jævnligt sine konkurrenter som underentreprenører

17. Konkurrerende tilbudsgivere giver påfaldende ens tilbud

18.Konkurrerende tilbudsgivere foretager samtidige og ensartede prisændringer uden logiske forklaringer

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu