Sådan har Kolding ændret Danske Bank

18. marts 2013 13:21 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Sådan har Kolding ændret Danske Bank
Billede mangler

Da Eivind Kolding den 15. februar sidste år overtog posten som ordførende direktør efter Peter Straarup, havde han nok næppe forventet, at han indenfor et år både ville have beklaget bankens rolle under finanskrisen og været indblandet i bankens største mediestorm nogensinde.

Han var udpeget som manden, der skulle bringe Danske Bank tilbage i superligaen blandt nordiske banker, med blandt andet en bedre indtjening, højere udbytte til aktionærerne og højere kundetilfredshed. I dag skal han på bankens generalforsamling i Tivoli Kongres Center stå til regnskab for både de resultater, der lykkedes – og de der ikke gjorde.

Bedre finansielle resultater

I lighed med de fleste andre store banker, både herhjemme og i udlandet, har Danske Bank forbedret indtjeningen markant. I løbet af 2012 er bankens indtjening steget med 10 procent til 47,7 milliarder kroner. Det betød også et pænt løft til bundlinjen.

Årets resultat landede på 4,7 milliarder kroner, tre milliarder bedre i 2011, hvilket blandt andet skyldes, at det endelig ser ud til at være ved at lykkedes for Danske Bank at indkapsle og lægge et loft over de voldsomme tab på forgængeren Peter Straarups fejlslagne køb af irske banker.

Banken kæmper dog stadig med høje omkostninger, og vil derfor fortsætte sin strategi med filiallukninger og stillingsnedlæggelser. Frem mod 2015 skal yderligere 2000 stillinger nedlægges fra det nuværende niveau på godt 20.000 ansatte.

Nye standarder for dårlig omtale

At det godt kan lade sig gøre at bevare en høj standard trods færre ansatte og færre filialer, var et af budskaberne i Danske Banks storstilede kampagne “New Standards – New Normal”, der blev skudt i gang i efteråret.

Budskabet var blandt andet, at Danske Bank blot er i gang med at tilpasse sig forandringerne i samfundet, hvor folk i forvejen gør de fleste af deres bankforretninger via nettet.

Men det der i stedet stjal opmærksomheden var, at Danske Bank brugte billeder fra »Occupy Wall Street«-bevægelsen, en bevægelse der var opstået i kølvandet som en protest mod grådige finansielle institutioner. Kritikken haglede ned over landets største bank, især på de sociale medier, hvor den generelle opfattelse var, at Danske Bank – der havde et klart medansvar for finanskrisen – forsøgte at fremstå som en humanitær hjælpeorganisation.

»I kunne starte med en reklame med sloganet, “Tilgiv os”, lød det blandt andet i et indlæg på Danske Banks Facebook-side, der hurtigt fik over 9000 »likes«.

Kolding sagde undskyld – og hævede så priserne

Og måske Eivind Kolding lod sig inspirere. Et par dage før jul beklagede han i en kronik i Politiken Danske Banks rolle under finanskrisen og forklarede det med »fartblindhed«.

Selvom bankens topchef nu endelig havde taget det medansvar for krisen, som mange havde sukket efter fra hans forgænger i flere år, gik der ikke mange timer før undskyldningen blev devalueret. Den var efter manges mening ikke dybfølt, men kun givet for at rette op på bankens image.

Og stormløbet mod Danske Bank tog for alvor til igen, da banken i januar lancerede sit nye kundeprogram, som indebærer, at de dårligste kunder fremover skal betale et abonnement for at have en konto i banken på op mod 120 kroner i kvartalet. Det fik blandt andre Forbrugerrådet til at råde Danske Banks kunder til at overveje et skifte.

Kunderne forlader Danske Bank

Og meget tyder på, at de normalt ikke særligt mobile bankkunder, nu er begyndt at røre på sig. En ny Voxmeter-undersøgelse lavet for Berlingske viser, at Danske Banks andel af private bankkunder i Danmark på bare de seneste tre måneder er faldet fra 29,7 til 27,5 procent, og dermed tæt på Nordeas andel på 25, 5 procent. Samtidig viser undersøgelsen, at Danske Bank hører til blandt de mindst loyale og flere derfor kan være på vej til at skifte.

Danske Bank har selv meddelt, at koncernen har mistet 21.000 kunder i 2012, samt mindst 3800 kunder, efter det nye kundeprogram er blevet offentliggjort.

Resultaterne må formodes at nage Eivind Kolding, som i et interview få måneder før han trådte til som topchef, fortalte, at han ville have Danske Bank tilbage i en førerposition i den nordiske banksektor. Grundlaget skulle være en højere kundetilfredshed.

»Tilfredsheden er på vej op, men den skal helt i top. Det er ikke noget, man kan ændre fra dag til dag, men jeg er sikker på, at over en periode er det noget, vi kan bringe op på nyt niveau,« sagde han i et interview med Berlingske Business d. 19. december 2011.

Aktiegevinst – men langt til konkurrenterne

Men enhver virksomhed er jo som bekendt først og fremmest sat i verden for at skabe gode resultater og profit til ejerne. I dag får aktionærerne ikke noget udbytte med sig fra generalforsamlingen i år, men der ifølge banken udsigt til pæne udbytter de kommende år.

Aktiekursen er – inden børsåbning i dag – steget med godt 13 procent det seneste år. Det er dog lavere end gennemsnittet i det toneangivende indeks C20 CAP-indeks, der er steget med næsten 20 procent i samme periode, hvilket også er niveauet for ærkerivalen Nordea.

Eivind Kolding forudsagde selv for et år siden, at det ville tage lang tid at vende udviklingen i Danske Bank. Måske noget længere tid, end han selv havde forestillet sig.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu