Såret Emma Mærsk undersøges af dykkere

2. februar 2013 12:39 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Såret Emma Mærsk undersøges af dykkere
Emma Mærsk. Foto: Wikipedia.

Et af verdens største containerskibe, Emma Mærsk, minder mest af alt om en strandet hval, efter det fik motorskade på vej fra Middelhavet sydover ind i Suez-kanalen.

“Emma Mærsk” må blive ved kaj, indtil eksperter er kommet nærmere årsagen til, at der fredag klokken 22 pludselig kom vand ind i maskinrummet, så giganten mistede motorkraften. Ude af stand til at manøvrere med skibet valgte kaptajnen at kontakte myndighederne, hvorefter slæbebåde bragte skibet ind til Port Said ved ettiden natten til lørdag.

Maersk Line rekvirerer nu dykkere, der skal bistå med at klarlægge, hvordan vandet er kommet ind, og hvor store skaderne er. Det oplyser pressechef Michael Storgaard fra A.P. Møller – Mærsk til Berlingske Business.

“Lad mig slå fast: Nej, det var ikke i fare for at synke,” siger Michael Storgaard.

Læs også: “Emma Mærsk” tog vand ind i Suez-kanalen

Den egyptiske avis Ahram Online skrev ellers lørdag morgen, at en ikke-navngivet person fra kanalmyndighederne mente, at Emma Mærsk havde været i fare for at gå ned.

“Skibet ligger til kaj, det er ganske stabilt, og besætningen har ikke været i fare,” siger Mærsk-pressechefen.

Der er omtrent 25 besætningsmedlemmer ombord på skibe af denne størrelse, og Michael Storgaard bekræfter, at der også er danskere ombord. Alle på Emma Mærsk får nu tilbudt psykologhjælp.

Lasten bliver losset i Suez Canal Container Terminal og bragt frem til modtagerne med andre skibe. Maersk Line har ifølge pressechefen til stadighed planer for, hvordan man skal forholde sig, hvis containere skal omdirigeres, for eksempel hvis det ikke er muligt at benytte havne på grund af strejker eller andre ydre omstændigheder.

Det er ikke billigt at tage et af verdens største containerskibe ud af drift, men A.P. Møller – Mærsk tør ikke gætte på, hvad det kommer til at koste, eller hvor længe “Emma Mærsk” er ukampdygtig.

“Forhåbentlig er vi meget klogere i løbet af næste uge. Det er klart, at der er nogle omkostninger ved det, men nu var det på vej mod Asien, og så har skibene typisk færre containere ombord, og typisk har lasten mindre værdi på vej østover,” pressechef siger Michael Storgaard fra Mærsk.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu