SAS-plan indklaget for ulovlig statsstøtte

7. februar 2013 16:59 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
SAS-plan indklaget for ulovlig statsstøtte
Billede mangler

Spareplanen i SAS er ikke rimelig og bygger på ulovlig statsstøtte. Det mener organisationen af europæiske lavprisselskaber, som har indklaget SAS for EU-kommissionen. Det skriver nyhedstjenesten Bloomberg.

The European Low Fares Airline Association er utilfredse med, at det skandinaviske luftfartsselskab i forbindelse med den dramatiske spareplan i november har opnået en garanti de største ejere – Danmark, Norge og Sverige – for gæld for 400 millioner euro til private långivere, skriver Bloomberg.

For at give yderligere kreditter til det skrantende luftfartsselskab krævede bankerne både skrappe spareplaner og garantier fra de tre hovedaktionærer for omkring tre milliarder kroner, og det er det sikkerhedsnet, som de privatejede lavprisselskaber er utilfredse med. »Den omhandlede kredit bliver anvendt til at støtte et ambitiøst program for udskiftning af flyflåden og ekspansion af SAS-netværket, som på markant vis fordrejer konkurrencen med selskaber, som ikke har adgang til statsstøtte,« siger John Hanlon, generalsekretær i lavprisnetværket ELFAA.

De tre lande har i forvejen i 2009 og 2010 sammenlagt skudt 11 milliarder kroner i SAS som ny aktiekapital, og også i forbindelse med disse to begivenheder har lavprisselskaberne klaget over støtten til SAS. En talsmand for EUs konkurrencekommissær Joaquin Almunia oplyste til Check-in.dk i november, at de gamle klager stadig behandles.

Professor og ekspert i EU-konkurrenceret Peter Vesterdorf sagde til check-in.dk, at EU håndhæver et »one time is the last time«-princip for støtte til tabsgivende selskaber.

»Den går, men kun én gang,« sagde professor Peter Vesterdorf i november til check-in.dk.

De tre stater dominerer ejerkredsen i det børsnoterede SAS med 14,3 procent af aktierne i Danmark, det samme hos den norske stat, mens Sverige ejer 21,5 procent. Landene ejer dermed til sammen 50,1 procent af luftfartsselskabet.Samlet selv skal spareplanen skaffe besparelser på 2,6 milliarder kroner årligt, samtidigt med at frasalg af ejendomme, flymotorer og datterselskaberne Wiederøe og SAS Ground Handling skal skæppe i kassen med yderligere 2,6 milliarder kroner nu og her. Det betyder blandt andet nedlæggelse af 800 administrative stillinger og centralisering af administrationen i Stockholm.

Lavprisselskabernes organisation består af EasyJet, Flybe, Jet2.com, Norwegian, Ryanair, SverigeFlyg, transavia.com, Volotea, Vueling og Wizz Air.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu