SF kalder erhvervslivets forbrugerholdning for klynk

11. april 2013 10:18 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
SF kalder erhvervslivets forbrugerholdning for klynk
Billede mangler

Der er ikke behov for at pille ved de regler, som i dag giver forbrugerne mulighed for at bytte varer købt over internettet i to uger.

 

Sådan lyder det fra SF, efter at Dansk Erhverv i Berlingske har opfordret politikerne til at stramme købeloven og forbrugeraftaleloven, så det eksempelvis bliver sværere at returnere varer, som har været brugt på en måde, så de ikke længere kan sælges som nye.

»Det er jo ofte sådan, at kunderne må bokse med butikker og virksomheder for at få ret. Og det er langt sværere at være en enkelt lille kunde mod en stor virksomhed eller en detailhandelskæde, så mit udgangspunkt er, at vi skal beskytte forbrugeren. Det skal selvfølgelig også være rimeligt for virksomhederne, og det har jeg indtryk af, at det er,« siger partiets forbrugerordfører Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).

Det er ikke i orden at bytte tøj, man allerede har gået i, fastslår hun samtidig. Men det skal være muligt at prøve både tøj og andre varer derhjemme, og det burde faktisk være muligt at bytte alle varer inden for en begrænset periode, siger ordføreren.

»Det er forbrugeren, der er den svage part, og det er forbrugeren, man skal beskytte. Jeg vil hellere gå den anden vej og sikre, at alle forbrugere får mulighed for at få byttet deres varer, det er ikke tilfældet i dag. Så kan det da godt være, at vi skal finde en formulering, der lukker ned for misbrug, men vi må også holde fast i, at kunderne er nødt til at kunne afprøve varen,« forklarer Karina Lorentzen Dehnhardt.

Dansk Erhverv er blandt andet utilfreds med, at Forbrugerklagenævnet har banket butikkerne på plads i en række principielle sager. I et tilfælde fik en kunde medhold i, at vedkommende kunne få pengene tilbage for en printer, som kunden havde brugt i hjemmet. Men selvom der findes urimelige forbrugere, så er Dansk Erhvervs utilfredshed ikke i orden, mener Karina Lorentzen Dehnhardt.

»Jeg er nødt til at komme med en opsang til erhvervslivet, de klynker over skatter og afgifter – det gør vi selvfølgelig noget ved fra regeringens side – og de klynker over forbrugerne, jeg synes, de skal kigge indad og se på, hvordan de selv agerer. Det begynder at se lidt usympatisk ud,« siger hun.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu