Skat sparer penge når vi tjekker årsopgørelse på nettet

4. marts 2013 18:06 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Skat sparer penge når vi tjekker årsopgørelse på nettet
Billede mangler

Det kan godt være, at man skal affinde sig med at stå i kø som nummer 167.000 eller det, der er værre, når man tjekker sin årsopgørelse på internettet i disse dage. Til gengæld kan man som skatteborger glæde sig over, at afviklingen af hele seancen rent faktisk er blevet billigere end tidligere, hvor man blot skulle hente årsopgørelsen i postkassen. Det oplyser Richard Hanlov, underdirektør i Skat.

 

»Før i tiden sendte vi årsopgørelsen ud til 4,7 millioner skatteydere som almindelig post, og det er der stadig cirka to millioner danskere, der får, simpelthen fordi, de ikke har opgivet en email-adresse eller et nummer, vi kan sende SMS-beskeder til,« siger Richard Hanlov til Berlingske Nyhedsbureau.

»Besparelserne på porto er derfor på 15 millioner kroner i forhold til for bare nogle få år siden,« tilføjer han.

Han oplyser endvidere, at danskernes enorme interesse for at finde ud af, om Skat skylder dem penge eller omvendt ikke er forbundet med store ekstraomkostninger, selv om både telefonlinjer og Skats hjemmeside har været hårdt belastede de seneste dage.

»Først og fremmest udgør omkostninger ved at afvikle en så stor opgave som årsopgørelsen en brøkdel af det provenu på 650 milliarder kroner, som vi får ind. Det er rigtigt, at vi har 600 medarbejdere til at håndtere det her lige i øjeblikket, men det er jo alle sammen personer, der er ansat af Skat i forvejen, og som er blevet trukket ind fra andre opgaver, mens der er tryk på kedlerne,« siger Richard Hanlov.

Han påpeger, at Skat i år har iværksat flere initiativer, der skal gøre det nemmere for såvel skatteborgerne som medarbejderne i Skat.

»Ved at udvide åbningstiderne til yderligere 40 timer sparer vi på antallet af mails fra borgerne, som erfaringsmæssigt tager meget mere af vores tid end en telefonsamtale. Samtidig kan vi bedre hjælpe borgerne på en mere helhedsorienteret måde, når vi har dem igennem telefonisk,« lyder det fra Richard Hanlov.

I den forbindelse har Skat været særligt opsøgende i år, fortæller underdirektøren.

»I weekenden havde vi engageret 50 medarbejdere til udelukkende at besvare mails. Og når mailen tikkede ind, ringede vi faktisk til borgerne. Det kom bag på en del borgere, at de blev ringet op af skattevæsenet en lørdag, men vi har fået utrolig meget positiv respons på det tiltag,« siger Richard Hanlov.

Det er endnu ikke opgjort, hvor mange borgere der har været forbi Skats hjemmeside, siden danskernes årsopgørelser blev lagt ud fredag i sidste uge, men cirka en million danskere har givetvis forsøgt i løbet af mandag, oplyser Richard Hanlov.

Hvis man hører til den tredjedel af danskerne, der har restskat, kan man enten betale beløbet med det samme over nettet eller sende beløbet videre til næste års skattebetaling. For de, som skal have penge tilbage fra Skat, vil pengene gå ind på deres nemkonto 27. marts.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu