Svensk klima-kød udfordrer burgerkongen og Big Mac

1. marts 2013 07:37 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Svensk klima-kød udfordrer burgerkongen og Big Mac
Billede mangler

Midt på Gammel Torv mellem brosten og irgrønne kobbertage lyser et rødt logo op. Det spejler sig lysende i glaspartiet neden under. Bag ruderne skinner klinker på vægge og gulv om kap. Skraldespandene opfordrer til affaldssortering, og en graf på den ene fladskærm fortæller, at her kommer Sveriges mest tilfredse kunder.

Max Hamburger er et 45 år gammelt familieforetagende. En fælles glæde for hamburgere der manifestede sig i Sveriges første hamburgerrestaurantkæde. Der er i dag 88 restauranter fra Haparanda i Nord i til Lund i syd, to afstikkere i Norge og nu også en enkelt i Danmarks hovedstad.

»Vi har hele tiden fundet det danske marked interessant, og det var en naturlig udvikling at fortsætte væksten den vej. Vi har to restauranter i Norge, og vi troede meget på Max i Danmark nu,« siger Richard Bergfors, administrerende direktør for Max i Sverige.

Kæden har flere gange lagt op til en storstilet entre i Danmark, men starter nu stille ud med restauranten, som åbner 1. marts i København. De vil konkurrere mod de samme kæder som i hjemlandet – de store amerikanere Burger King og McDonald’s, som de ifølge Richard Bergfors adskiller sig fra på flere områder.

»Frem for alt er vi et familieforetagende. Og vi tænker meget på miljøet, og her er vi kommet længst blandt hamburgerkæder i hele verden. Ingen gør så meget som os. Vi tager ansvar for klimaet, vi reducerer fedt- og saltindhold, vi tilbyder mange alternativer – her er vi også med helt fremme,« siger han og tilføjer:

»Vi går samtidig ikke på kompromis med smag og kvalitet, vi køber ikke det billigste, vi køber det bedste. Det kan man smage. Vi bruger svensk oksekød og køber friske råvarer. Det her er vores passion, og det skal kunne mærkes.«

I Sverige er Max den næststørste hamburgerrestaurant, og familieforetagendet lægger især vægt på et af deres tre konkurrenceparametre.

At skraldespandene er opdelt og sodavandene serveres uden låg og sugerør er der derfor en helt speciel grund til. Til forskel fra mange andre restaurantkæder er klimaet den værdi, familien bag Max vægter højest.

De har plantet over 500.000 træer i Afrika for at kompensere for CO2-udslippet, menuerne er CO2-mærkede, emballagen bliver genbrugt, gammel fritureolie bliver til brændstof, og de betaler ekstra høj elpris for at kunne investere i vindenergi hos klimapartnerskabet DONG Energy.

»Vi bruger mange millioner hvert år på klimaet, på at plante træer og reducere vores CO2 udslip. Det er en skat vi har pålagt os selv, jo mere vi sælger, jo mere skal vi betale tilbage til klimaet. Det koster totalt mere, end hvad vi får ind igen derfra, men vi gør det, fordi vi synes, det er rigtigt,« siger Richard Bergfors.

Hele processen fra jord til bord, eller fra ko til burger, er det, de vil kompensere for. Det skal dog ikke gå ud over smagen, og Max kan fremvise en graf, der viser at de har Sveriges mest tilfredse kunder, og i 2011 kom de på første pladsen i ISI Wissings smagsundersøgelse blandt hambugerkæder i Sverige.

Som mange andre fastfood kæder tilbyder de både burgere med og uden ost, med forskelligt tilbehør og sodavand med eller uden sukker. De har lige så usunde produkter som deres konkurrenter, men de har også et stort udvalg af sunde alternativer og vegetariske produkter, og skriver på deres hjemmeside, at det er mad med lidt fedt og stor smag.

Men kigger man på næringsindholdene for de forskellige fastfoodkæder, er der ikke de store forskelle. Hverken på portionsstørrelser, fedtenergi eller kalorieindhold.

»Hvad der er lidt fedt, er en personlig ting. Det vi arbejder på i Max, er at reducere fedtmængden, i de varer vi sælger. På den svenske hjemmeside ligger et fedtregnskab, hvor man kan se, hvad der gennem det sidste år er gjort for at reducere fedtet, og hvor meget det er blevet reduceret med over en årrække,« siger Jesper Panduro, administrerende direktør i Danmark.

Kæden har da også fået det svenske nøglehulsmærke for restaurationer og får nu også det danske nøglehulsmærke for spisesteder. En del af deres menu lever op til nøglehulsmærket, ikke det hele, og det skal klart fremgå, hvilken del der har fået mærket, siger han.

»Vores produkter er ikke sundere end for eksempel McDonald’s. Vi har noget for dem, som gerne vil ind og spise en burger med triple cheese og bacon, og så har vi en masse sunde alternativer og valg til dem som gerne vil have det. Det viser vi med vores nøglehulsmærke. Det er det, der er tanken bag det,« siger Jesper Panduro.

Max har skruet forventningerne for Danmark lidt ned, siden snakken om at åbne i Danmark startede. Men kæden har endnu planer om at starte op i Københavnsområdet gennem en fire- til seksårig periode med en seks til otte restauranter og derefter nå ud landsdækkende med 30-40 restauranter på den lange bane.

Det røde logo er ikke til at overse på strækningen mellem Kongens Nytorv og Rådhuspladsen, især ikke når mørket falder på. Det lyser op lige så kraftigt som den gyldne måge og Burger Kings runde emblem. Om danskerne tager vel imod endnu en svensk kæmpe vil tiden vise. Kødet, både okse og kylling, kan i hvert fald ifølge kæden spores tilbage til Sverige, uden mellemmænd og overforbrug af transport CO2.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu