Telenor-chef vil ikke jage nye kunder

13. februar 2013 09:51 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Telenor-chef vil ikke jage nye kunder
Billede mangler

»Det er ikke tilfredsstillende – og det må vi gøre noget ved.«

Marek Slacik, administrerende direktør for Danmarks næststørste teleselskab, norskejede Telenor, sætter nu fokus på at betjene de eksisterende lidt over to millioner danske kunder og vil bruge mindre krudt på at kapre nye.

»Vi har formået at holde og øge kundetallet og er – vigtigt nok – vokset på antallet af faste abonnenter, mens der har været nogen nedgang i taletidskunderne. Men der er grund til at være utilfreds. Priskonkurrencen har været hård og påvirker den enkelte kundes forbrug. Det har nu også ramt erhvervsmarkedet, og jeg vil næsten sige, at erhvervsmarkedet er en større udfordring end privatmarkedet, som har stabiliseret sig,« siger Marek Slacik til Business.dk.

Erhvervslivet presser nu også på

Prispresset fra privatmarkedet og konstante krav om bedre aftaler presser priserne på erhvervsmarkedet ned, hvor teleselskaberne ellers normalt har holdt højere priser.

»Nu udfordres vi til at indgå bedre aftaler. Men der er et punkt, hvor det ikke kan betale sig at kæmpe for at holde på en kunde, fordi vi ikke kan tjene penge. Derfor er der et klart behov for, at vi ændrer den måde, som vi driver forretning på. Det er let blot at konkurrere på prisen, men vort ansvar og fokus bør være på at udvikle tjenester, som kan være alternativer. Derfor ønsker jeg fokus på vore egne kunder. Der er ingen grund til at jage nye kunder, hvis man ikke har tilfredse kunder. Vi må anerkende, at mange kunder ikke har fået tilstrækkeligt med opmærksomhed,« siger Telenor-topchefen.

Derfor skal der sættes ind på at stoppe frafaldet af kunder og samtidig øge tilfredsheden.

»Det danske marked er mættet. De, der skifter selskab, er altid klar til at skifte. Hvis vi får dem ind i dag, flytter de om seks måneder. Denne fleksible del af markedet går efter den bedste handel, og de vil altid være der. Derfor skal vi finde en balance mellem dem og de kunder, som er loyale over for os. Vi har godt nok en stabil omsætning pr. kunde om måneden, men vi må finde måder at øge omsætningen på. Der må være en balance mellem, hvad vi sælger til nuværende kunder og til nye kunder. Hvis vi tilbyder halv pris til nye kunder, vil nuværende kunder naturligt nok undre sig,« siger Marek Slacik.

Supermobilnet bliver vigtig brik

Han forventer, at åbningen til marts af Telenors 4G-/LTE-supermobilnet vil give et væsentligt plus på kundetilfredsheden, selv om 4G-/LTE-nettet da drives i fællesskab med Telia. De to selskaber begyndte ved årsskiftet at lægge deres mobilnet i Danmark sammen for at kunne stå stærkere over for især TDC og sikre en bedre dækning overalt i landet.

Men hvordan vil Telenor skille sig ud, når det er samme netværk, som Telia leverer?

»Det er et helt forskelligt perspektiv, for det handler ikke om at vinde nye kunder men at holde på vore egne kunder. De skal have en god hastighed og en god dækning, som gør, at de kan bruge alt deres udstyr,« siger Telenor-chefen.

Så Telenor indleder ikke en priskrig, når 4G-/LTE-nettet åbner i marts?

»Absolut ikke. Der bliver tale om en ny dataoplevelse, og den skal prissættes efter det. Vi er nødt til at arbejde hårdt på at stabilisere markedet. Det handler om at gøre noget ved fremtiden. 2013 bliver derfor en ny måde at drive forretning på,« fastslår Marek Slacik.

Han forventer, at Telenor omkring april vil melde mere konkret ud om sine planer for det danske marked.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu