To års vejarbejde på Danmarks mest trafikerede motorvej

15. marts 2013 08:37 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
To års vejarbejde på Danmarks mest trafikerede motorvej

I løbet af de kommende uger vil bilisterne på Køge Bugt Motorvejen få at mærke, at arbejdet med at udvide motorvejen fra seks til otte spor mellem Greve S og Solrød S for alvor er gået i gang.

 

»Det sidste halve års tid har vi været i gang med en række arbejder uden for selve motorvejen, men nu er tiden altså kommet til at vi påbegynder arbejdet på selve motorvejen,« siger projektleder Preben T. Pedersen fra Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Arbejdet på Danmarks mest trafikerede motorvej er planlagt til at gå i gang i påskeugen, oplyser Vejdirektoratet, men allerede i næste weekend, 23.–24. marts, kan trafikanterne vente at se de første tegn på arbejdet.

I den følgende uge vil der således blive etableret nye striber på hele strækningen fra Greve S til Solrød S, og for bilisterne medfører arbejdet, der altså begynder i påskeugen, blandt andet tre indsnævrede kørebanespor, en skiltet hastighed på 80 kilometer i timen og en lukket frakørselsrampe ved tilslutningsanlæg 29, Greve S, der lukkes i sydgående retning.

»Det er jo Danmarks mest trafikerede motorvej, så vi har valgt at begynde i en uge, hvor der er færre biler på vejen. Men uanset hvordan vi end vender og drejer det, vil der selvfølgelig kunne opstå gener og ekstra køkørsel for trafikanterne,« siger Preben T. Pedersen.

For at hjælpe trafikken på vej aktiverede Vejdirektoratet for et par uger siden en række elektroniske tavler, der kan variere hastighedsgrænsen efter den aktuelle trafiksituation og give trafikanterne information om aktuelle rejsetider på strækningen. Og de elektroniske tavler er vigtige at holde øje med, lyder det.

»Der er naturligvis altid en tilvænningsperiode for trafikanterne på den slags tavler, men vi fornemmer, at trafikanterne nu har taget godt imod det. Det vigtige i den sammenhæng er at understrege, at de elektroniske hastighedstavler har samme gyldighed som de faste tavler. Og selv om man ikke umiddelbart kan se en grund til at sætte farten ned, så skyldes det en trafiksituation længere fremme,« siger Preben T. Pedersen.

Den ottesporede motorvej ventes at stå klar i 2015.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu