Trafikforlig baner vejen for brugerbetaling

21. marts 2013 17:17 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Trafikforlig baner vejen for brugerbetaling
Billede mangler

Det skal være slut med kilometerlange køer i og omkring Frederikssund. Den gamle Kronprins Frederiks Bro kan ikke længere håndtere trafikken over Roskilde Fjord, så nu har et bredt flertal i Folketinget givet grønt lys til byggeriet af en ny forbindelse syd for byen.

 

Den nye højbro vil koste omkring to milliarder kroner, men kun en brøkdel af pengene kommer fra statskassen. Helt ekstraordinært finansieres broen – som den første danske vejstrækning ud over Storebæltsbroen og Øresundsbroen – delvist ved brugerbetaling. Således vil det ifølge Vejdirektoratets vurdering komme til at koste 10 kroner at køre sin bil over broen syd for Frederikssund.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) kalder den alternative finansiering en »smuk måde« at løse trafikale udfordringer, som ellers ikke vil blive løst, og forligskredsen består af alle Folketingets partier på nær Enhedslisten. Ifølge en trafikforsker viser den brede opbakning, at brugerbetaling nu er en fast bestanddel af dansk trafikpolitik.

»Når transportministeren siger, som han gør, kan vi kun forvente, at der kommer flere »smukke« løsninger,« siger lektor Henrik Harder fra Aalborg Universitet.

»Vi skal ikke længere diskutere, om vi skal have brugerbetaling. Brugerbetaling er en realitet, og når man først har indført en ny finansieringsmodel, forsvinder den ikke så let. Det er jo også et udtryk for, at der ikke er ret mange penge at gøre godt med,« konstaterer trafikforskeren.

Kun Enhedslisten står uden for trafikaftalen, og det skyldes blandt andet tøbruddet omkring brugerbetaling, fortæller trafikordfører Henning Hyllested (Ø).

»Det er helt vildt, at man vælger at lave det brugerbetalt. Det har man jo kun gjort på de store forbindelser. Det er ulige i forhold til de andre mindre forbindelser rundt omkring, hvor der ikke er brugerbetaling,« siger han.

Hos Venstre er transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) meget tilfreds med den nye måde at finansiere trafikale projekter på. Alternativet ville være voksende bilkøer i og omkring Frederikssund, påpeger han.

»Der ville gå op til ti år, før vi kunne finde finansieringen til broen. Ved at acceptere brugerbetaling, kan den blive bygget nu, og det kan jeg godt leve med, så længe, der er lokal opbakning og et gratis alternativ, som det er tilfældet i Frederikssund«, siger transportordføreren.

Han vil ikke afvise, at brugerbetaling bliver mere almindeligt i de kommende år, men det skal udelukkende være i forbindelse med »særlige projekter«, såsom broer og tunneller, der giver klare tidsgevinster. Kristian Pihl Lorentzen nævner selv den tredje limfjordsforbindelse og havnetunnellen i København, mens transportminister Henrik Dam Kristensen ikke vil udelukke, at bilisterne skal betale for at køre over den nye Storstrømsbro.

V-ordføreren vil dog ikke være med til at indføre betalingsveje i Danmark.

»De danske veje er finansieret af bilisterne via de høje afgifter. Det vil være svært at forklare dem, at det skal koste penge at køre på vejene,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu