TV-Avisen gav skjult reklame til Justin Biebers pladeselskab

11. januar 2012 20:10 | Af: Uffe Dahl, newsbreak.dk - mail: redaktion@newsbreak.dk
 
TV-Avisen gav skjult reklame til Justin Biebers pladeselskab
Billede mangler

Da TV-Avisen den 21. februar sidste år sendte et indslag om den 17-årige canadiske popsanger og den dengang aktuelle biograffilm om ham, Never say never, så kunne seerne samtidig se et logo fra Biebers pladeselskab, Universal, nederst i højre hjørne.
 
Logoet stod på skærmen i 57 sekunder ud af indslagets samlede varighed på to minutter og 20 sekunder. Logoet stod både på det udsnit af biograffilmen, som TV-Avisen viste samt på et par klip af Justin Biebers musikvideoer.
 
Det fik en seer til at reagere og klage til Radio- og TV-nævnet – en klage, som nævnet netop er kommet med en afgørelse på:
 
”Det kan være en relevant oplysning for seeren at vide, hvilket selskab, der har produceret en given film. Men visningen i 57 sekunder går ud over, hvad der må anses for redaktionelt begrundet,” konkluderer nævnets medlemmer.
 
I Radio- og tv-nævnet tager man til efterretning, at DR allerede på forhånd havde erkendt, at det var en fejl, at Universals logo blev vist i det pågældende indslag.
 
Samtidig har Radio- og TV-nævnet truffet afgørelse i en anden sag, hvor DR også var blevet indklaget. Den handlede om programmet ”X Factor”, hvor sangerinden Pernille Rosendahl den 4. februar sidste år skulle udvælge grupper til den såkaldte bootcamp, der fandt sted på Skodsborg Kurhotel og Spa.
 
I blot tre sekunder så man hotellet udefra. Man så deltagerne spise morgenmad og viste, hvordan udsigten fra hotellet ud over stranden og Øresund tager sig ud.
Det fik en seer til at klage til nævnet. Seeren mente, at DR gav hotellet skjult reklame. Dem det har Radio- og TV-nævnet nu slået fast, at det var ikke tilfældet.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu