Vennerne giver børn lyst til at lære

26. februar 2013 22:35 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Vennerne giver børn lyst til at lære
Billede mangler

Sociale relationer som venner, tryghed og forholdet til læreren betyder mest for grundskoleelevers lyst til at lære om matematikkens formler eller det danske sprogs navneord. Det viser en helt ny undersøgelse foretaget af Megafon for Egmont Fonden, skriver Berlingske onsdag.

 

Professor ved Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet Per Fibæk Laursen er ikke overrasket over, hvor stor betydning de sociale relationer har. Han mener, at det udspringer af den danske skoles opbygning, hvor børnene er vant til at lære i klasser eller blive undervist i hold, hvad end det er på skolebænken eller i svømmehallen.

»Når børn lærer, er det ikke uden risiko. Der er fare for at fejle eller lide nederlag. Men hvis man befinder sig i trygge sociale sammenhænge, så kan børnene slappe af uden at være bange for at dumme sig,« siger Per Fibæk Laursen.

Hvad der giver børn lyst til at lære, findes der ikke noget enkelt svar på. Men nu har den erhvervsdrivende fond Egmont Fonden taget udfordringen op. Førnævnte undersøgelse er en del af et storstilet projekt, hvor fonden over de næste fire år donerer 70 millioner kroner til projekter, eksperimenter og foreninger, der kan bidrage til at fremme børns lyst til læring.

»Vi ved, at når børn starter i skole, har de en enorm lyst og mod på at lære. En gnist, der for nogle børn har det med at blive svagere, som de bliver ældre. Det er den læringsgnist, vi vil undersøge, hvordan vi får til at brænde længere. Vi tror på, at lysten er nøglen til engagerede børn, der får et reelt udbytte af deres skolegang,« siger Grethe Nymark, konstitueret leder i Egmont Fondens støtte- og bevillingsadministration.

Selv om mange skolebørn ser vennerne som det bedste, så understreger professor Per Fibæk Laursen også betydningen af en stærk klasselærerrolle til at vække lysten til læring.

»Børn bliver motiveret af en god relation til voksne. Det at eleverne kan identificere sig selv med læreren, det spiller en central rolle for deres læringsproces,« siger Per Fibæk Laursen.

Egmont Fonden har allerede modtaget flere ansøgninger til projekter. Et af de programmer, der har fået del i støtten, er et større inklusionsprojekt i Greve Kommune.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu