Verden falder i svime over Bowie

2. marts 2013 15:39 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Verden falder i svime over Bowie
Billede mangler

Bortset fra en lunken anmeldelse i Ekstra Bladet er det praktisk talt umuligt at opstøve negative ord om David Bowies nye album, der udkommer den 11. marts. De engelske aviser lovpriser ikonets 53 minutter lange comeback, og de store, amerikanske musikhjemmesider er stort set lige så begejstrede, skriver b.dk.

 

At kritikerne er sjældent glade understreges på Metacritic.com – en hjemmeside, der samler alle de største anmeldelser og giver et gennemsnit. Her opnår »The Next Day«, som kunstnerens 24. album hedder, en samlet score på 91 ud af 100. Det gør den til en af årets mest vellidte plader blandt professionelle kritikere.

Det klassiske Rolling Stone Magazine roser i særdeleshed arbejdet med guitarerne og Bowies generelle sangskrivning. Rob Sheffield giver fire ud af fem stjerner og nævner albummets anden single »The Stars (Are Out Tonight)« som et højdepunkt.

»Nummeret er et af de bedste, han nogensinde har skrevet. […] Det er et triumferende øjeblik på en triumferende plade,« roser Rolling Stone-anmelderen.

Den britiske avis The Independent giver topkarakter – fem ud af fem stjerner – og endevender samtlige numre i deres anmeldelse, før de runder af på følgende vis:

»Resultatet er et album, der udtrykker – med passende angst og væmmelse – den frygt og de problemer, vi oplever i en verden splittet af konflikt og præget af overfladisk berømmelse,« skriver Andy Gill.

BBC Music giver måske ikke karakter, men de strør om sig med superlativer efter at have nærlyttet Bowies plade. Blandt andet »innovativ, mørk, modig og kreativ«. Stjerner uddeles til gengæld hos The Telegraph, der giver fem ud af fem og sætter trumf på med følgende svada:

»Det er en enorm nydelse at kunne berette, at det ny David Bowie-album er et absolut vidunder: Nærværende, skarpkantet, modigt, smukt og forbavsende,« mener Neil McCormick.

Men hvad med de negative ord? Ekstra Bladets Thomas Treos kalder modsat alle andre anmeldere »The Next Day« for et underligt, stivbenet comeback. »Efter Bowie i 1980’erne mistede evnen til at forny popmusikken, har han slingret omkring uden at finde en klædelig vej ud af dødvandet, og den tendens fortsætter på .«The Next Day«, hvor englænderen både går med stok og makeup,« forklarer Thomas Treo i starten af sin anmeldelse.

»Han leger med myten om sig selv på både coveret, musikalsk og mellem poesilinjerne, hvilket er med til at understrege skivens matte, nostalgiske glans, og man sidder tilbage med en tom fornemmelse af en forhenværende pioner, der udvander sin status, hver gang han udgiver et nyt album,« konkluderer Treo, der håber, at dette bliver det sidste nye musik, vi hører fra den nu 66-årige Bowie.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu