Skip to main content

Ærlig bilist: -Det er rent sløseri

Hvorfor kører op mod 400.000 bilister stadig rundt på sommerdæk? Vi mødte en meget ærlig bilist i venteværelset hos et dækcenter

Michael Christensen fra Odense sidder i venterummet, mens hans bil får monteret vinterdæk. Foto: Massimo Grillo
Michael Christensen fra Odense sidder i venterummet, mens hans bil får monteret vinterdæk. Foto: Massimo Grillo
Dette sommerdæk har nærmest intet mønster tilbage. Det er først lige blevet skiftet nu ifm. de store mængder sne. Foto: Massimo Grillo
Dette sommerdæk har nærmest intet mønster tilbage. Det er først lige blevet skiftet nu ifm. de store mængder sne. Foto: Massimo Grillo
Sådan skal mønstret set ud på et spritnyt vinterdæk. Foto: Massimo Grillo
Sådan skal mønstret set ud på et spritnyt vinterdæk. Foto: Massimo Grillo
Afdelingsleder Karsten Pedersen ser ud på noget af sit opbevaringslager for de faste kunder: Typisk vil der være 10-15 procent, der IKKE vælger at få vinterdækkene på, selvom de har dem opbevaret. Her hos Superdæk svarer det til omkring 200 bilister. Foto: Massimo Grillo
Afdelingsleder Karsten Pedersen ser ud på noget af sit opbevaringslager for de faste kunder: Typisk vil der være 10-15 procent, der IKKE vælger at få vinterdækkene på, selvom de har dem opbevaret. Her hos Superdæk svarer det til omkring 200 bilister. Foto: Massimo Grillo

– Det er rent sløseri.

Det erkender Michael Christensen, da han skal forklare, hvorfor han har ventet helt til februar med at få monteret vinterdæk på bilen.

Newsbreak.dk møder ham i venterummet hos Superdæk Fredericia. Han ryster sågar lidt på hovedet over sig selv:

– Det komiske er, at jeg har firmabil. Så jeg har et sæt vinterdæk til at ligge ude på arbejdet, og jeg skal ikke selv betale for skiftet, siger han.

Han blev overrasket over det pludselige snefald over Fyn, Syd- og Sønderjylland. Han bor i Odense, men arbejder i Fredericia. Han havde regnet med at køre sæsonen igennem på sine nye sommerdæk.

Falsk tryghed

– Jeg har splinternye sommerdæk. De er nyere end mine vinterdæk. Men da der kom så meget sne, var det bare med at få skiftet. Den ville ikke være god at ringe til arbejdet og forklare, at man var kørt galt i sin firmabil med sommerdæk på, siger Michael Christensen.

Han mener på den anden side også, at man skal være varsom med at tillægge vinterdæk al for stor værdi. Han bakker sit argument op med, at han selv er uddannet mekaniker.

– I et vejr som dette her med så meget sne, så har vinterdækkene altså også problemer. Så de hjælper kun en my mere end sommerdækkene. Derfor kan de skabe falsk tryghed, vurderer Michael Christensen.

Altid bedst med vinterdæk

Det er afdelingsleder Karsten Pedersen fra Superdæk Fredericia lodret uenig i.

– Alle tests og alt den viden vi har, viser tydeligt, at bilen har langt bedre fat med vinterdæk. Også i voldsomt vejr med meget sne, siger Karsten Pedersen

– Selvfølgelig skal man altid køre efter forholdene. Men man må ikke lade sig snyde af, at et splinternyt sommerdæk kan se fint ud i mønstret i forhold til et lidt slidt vinterdæk. Teknologien bag vinterdækket er bare helt anderledes og udviklet vejforhold, forklarer Karsten Pedersen.

Han tilføjer, at den typiske forklaring på, hvorfor relativt mange bilister dropper vinterdækket, går på de seneste mange års milde, danske vintre.

– Men så har vi problemet, når det meget pludseligt slår om. Enten med frostgrader eller som nu med sne, advarer han.

Ifølge den seneste optælling kørte op mod 400.000 bilister stadig rundt på sommerdæk sidst i januar måned

Del din kommentar