Skip to main content

Alvorligt kvæstet af letbanetog

Kørte hurtigt over usikret skinneovergang - og blev ramt af letbanetog.

Den mørke varevogn blev ramt af letbanetoget. Havarikommisionen har konkluderet, at bilisten ikke overholdt sin vigepligt. Foto: Presse-fotos.dk
Den mørke varevogn blev ramt af letbanetoget. Havarikommisionen har konkluderet, at bilisten ikke overholdt sin vigepligt. Foto: Presse-fotos.dk
Ulykken skete ved overkørsel 63 på en grusvej mod Aarhusvej 138. Foto: Havarikommisionen
Ulykken skete ved overkørsel 63 på en grusvej mod Aarhusvej 138. Foto: Havarikommisionen

En da 35-årig mand blev alvorligt kvæstet, da hans mørke kassevogn ved 12-tiden 5. marts i år blev ramt af et letbanetog, der kørte fra Odder i retning mod Aarhus. Havarikommisionen har nu afsluttet sine undersøgelser og fremlagt sine konklusioner om ulykken.

Den alvorligt kvæstede mand blev efter ulykken, der skete på en usikret skinneoverskæring ved en grusvej til Aarhusvej nummer 138, fløjet med lægehelikopter til Aarhus Universitetshospital i Skejby. Han overlevede.

Havarikommisionen fastslår i sin rapport, at det kan konkluderes, at bilisten ved at køre ud foran letbanetoget, ikke overholdt vigepligten, som ellers gælder ved overskæringen på stedet. Alle skilte var opsat efter foreskrifterne.

Dog med undtagelse af en sløret og forkert angivelse af afstanden fra en færdselstavl og den manglende varsling af elektrificeret bane med færdselstavle, skriver kommisionen. Altså som sådan småfejl, der ikke burde spille ind, fordi bilisten overtrådte vigepligt.

Gav signal

På de usikrede overskæringer er det en fast procedure, at føreren af letbanetog skal give tydeligt signal. På stedet her syd for Aarhus er et skilt med teksten “giv agt” sagt op. Det skal signalere til føreren, at han skal signalere med sit horn.

Det gjorde den pågældende fører også. Det var dog – trods en nødbremsning – for sent. Af videooptagelser fra togets frontkamera kan det nemlig udledes, at varebilen med god fart kørte over overskæringen uden at sagtne farten.

Bilisten kunne ifølge togføreren ikke standse, og derfor aktiverede føreren togets farebremse, så toget kørte 62 kilometer i timen, da den uundgåelige kollision skete. Toget stoppede først helt mere end 90 meter efter påkørslen.

“Bilen blev ramt i højre side, ved højre fordør og snurret vandret rundt om egen akse, hvorefter den endte på marken til venstre for sporet og til venstre for grusvejen”, skriver Havarikommisionen. Østjyllands Politi oplyste på ulykkesdagen, at bilisten kom alvorligt til skade.

Del din kommentar