Borgmester vil have overdækkede motorveje

Tiltagende støj er et problem for mange af kommunens borgere - nu vil borgmester mødes med ministeren.

I Gladsaxe Kommune er borgerne voldsomt generet af støj fra motorvej. Det vil borgmesteren gerne lave om. Foto: Scanpix
I Gladsaxe Kommune er borgerne voldsomt generet af støj fra motorvej. Det vil borgmesteren gerne lave om. Foto: Scanpix
Udgivet Opdateret

I Hamborg syd for grænsen til Tyskland er de på fjerde år i gang med at pakke en i alt 3,5 kilometer lang motorvejsstrækning ind i parkanlæg.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Det er planen, at det skal gøre livet i hansestaden mere tåleligt – altså mindre støj og mindre dieselos – for de, der bor omkring motorvejen.

Om det præcis er her, Gladsaxe Kommune har fundet inspiration er uvist, men i hvert fald vil borgmester Trine Græse gerne have et møde med transportminister Benny Engelbrecht i håbet om måske at kunne få en lignende løsning.

Umiddelbart lyder det fra ministeren, at det er dyrt.

Støjgenerne

I en pressemeddelelse skriver kommunen, at den med flere end 8000 støjramte boliger er den af omegnskommunerne, der er mest plaget af støj, og støjen er siden 2012 steget med 30 procent.

Den slags kan være direkte farligt, har verdenssundhedsorganisationen WHO tidligere fastslået i forsøget på at få sænket de officielle værdier for generende støj fra 58 decibel til 53. Det svarer til, at lyden, vi hører, dæmpes tre gange.

Ifølge TV2.dk giver konstant støj en forhøjet risiko for blodpropper i hjertet, forhøjet blodtryk og diabetes. Miljøstyrelsen har tidligere vurderet, at der statistisk set dør 200 til 500 danskere om året på grund af støj.

Derfor inviterer borgmesteren i Gladsaxe nu transportministeren til at samarbejde om et pilotprojekt om at overdække Hillerødmotorvejen på strækningen, hvor motorvejen skærer sig gennem det tætbeboede Bagsværd.

Vil gerne mødes

Umiddelbart er det ikke lige planen, at Hillerødmotorvejen skal overdækkes, lyder det i et skriftligt svar fra transportminister Benny Engelbrecht til Newsbreak.dk. Han vil dog gerne mødes og diskutere perspektiverne med Gladsaxe.

– Vi er ved at indsamle udenlandske erfaringer med lignende projekter, herunder to projekter i Hamborg. Disse projekter indbefatter kapacitetsforbedringer af vejnettet sammenholdt med støjreducerende løsninger og forbedringer af det eksisterende bymiljø, og den indledende vurdering er, at det er meget dyrt, lyder det.

Hele debatten skyldes, at regeringen er i gang med at udarbejde og diskutere en ny infrastrukturplan på transportområdet.

Støj er et tema

Borgmester Græse mener ikke længere, borgerne kan være tjent med støjgenerne. Støjværn er ikke længere nok, lyder det.

– Derfor er spørgsmålet, om vi skal gøre noget alvorligt ved det som for eksempel at overdække dem i de tættest beboede områder, eller om vi bare skal acceptere, at omegnskommunerne ender som de rene motorvejsudfletninger, siger Trine Græse.

Transportminister Engelbrecht negligerer ifølge sit svar til Newsbreak.dk ikke, at danskere generes af støj.

– Jeg er opmærksom på de støjgener, som trafikken forårsager, og jeg er også optaget af at finde løsninger, der kan reducere støjen langs statsvejene på en fornuftig måde. Det er min forventning, at støjbekæmpelse vil indgå som tema i de kommende drøftelser, skriver han til os.

Powered by Labrador CMS