Bro drukner i sager om farligt arbejdsmiljø

Arbejdstilsynet har travlt på opførelsen af den nye Storstrømsbro, som nu har fået 105 alvorlige påbud. Kritisk og alt for mange sager, siger professor i arbejdsmiljø.

Den nye Storstrømsbro skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø. På billedet ses den gamle Storstrømsbro. Arkivfoto: Søren Bidstrup/Scanpix 2018.
Udgivet Opdateret

Selv om Vejdirektoratet har sat byggeriet af den nye Storstrømsbro under skærpet tilsyn, fortsætter strømmen af sager om brud på arbejdsmiljøloven.

Nu er det milliarddyre brobyggeri oppe på over 100 sager om brud på arbejdsmiljøloven. Det viser kontrolrapporter fra Arbejdstilsynet, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.

Artiklen fortsætter under videoen

Det livsfarlige arbejdsmiljø på Storstrømsbroen førte i slutningen af november til et samråd på Christiansborg, hvor Arbejdstilsynet kunne oplyse, at de hele 94 gange har reageret med forbud og strakspåbud på brobyggeriet.

Fem sager er så alvorlige, at de er blevet sendt videre til politiet, og Vejdirektoratet, der er bygherre på milliardbyggeriet, måtte indføre skærpet tilsyn på byggeriet.

Men i løbet af januar og december har Arbejdstilsynet altså igen haft travlt på det store brobyggeri, og i ni nye sager slår de ned på farlige overtrædelser af arbejdsmiljøloven.

Dermed har entreprenørerne på Storstrømsbro-byggeriet i skrivende stund fået 105 alvorlige påbud fra Arbejdstilsynet.

– Det er mange sager, og når der er tale om strakspåbud og forbud, så er det kritisk, fordi der er risiko for alvorlige ulykker. Dem bør der ikke være så mange af på et offentligt projekt som Storstrømsbroen, siger professor i arbejdsmiljø ved Aalborg Universitet Peter Hasle.

Italiensk hovedentreprenør

Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der er hovedentreprenør på Storstrømsbroem og dermed ansvarlig for arbejdsmiljøet.

SBVJ tegner sig for fire af de nye sager om brud på arbejdsmiljøloven.

I en af sagerne, som har udløst et strakspåbud, har en intetanende bygningsarbejder stået i en 10 meter dyb byggegruppe, mens en jernplade på 650 kg har svævet over ham fra en kran.

“Tabes jernpladen, vil der være betydelig fare for død eller amputering af legemsdele på personen i byggegruppen”, skriver Arbejdstilsynet i deres kontrolrapport.

Fagbladet 3F har tidligere beskrevet de omfattende problemer med arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen, og både SBJV og Vejdirektoratet fastholder, at arbejdsmiljøet er blevet bedre, som byggeriet er skredet frem.

Fortsat problemer

De nye påbud fra Arbejdstilsynet viser dog, at der fortsat er store problemer med farlige adgangsveje, mudder og smat på byggepladesen og manglende adskillelse af kørende og gående trafik, så bygningsarbejderne risikerer at blive kørt over af lastbiler og store byggemaskiner.

– Det er et kæmpe problem, at der fortsat kommer mange påbud på byggepladsen, og det er en meget skærpende omstændighed, at det er de samme problemer, som Arbejdstilsynet tidligere har givet påbud for, siger Palle Bisgaard, der er næstformand i 3F Byggegruppen, som organiserer knap 60.000 bygningsarbejdere.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet har tidligere fastslået over for Fagbladet 3F, at det er SBJV, der har ansvaret for arbejdsmiljøet på Storstrømsbro-byggeriet.

Vejdirektoratet har indført skærpet tilsyn med arbejdsmiljøet og har to konsulenter ansat til at lave daglige tilsyn og kontrollere SBJV’s arbejdsmiljøkoordinering.

Fagbladet 3F har også forsøgt at få en kommentar fra SBJV.

Powered by Labrador CMS