Skip to main content

Djævelsk ondt: Sådan undgår du hælspore

Det kan gøre så djævelsk ondt - men du kan selv gøre en indsats for at undgå den smertefulde tilstand.

Hælspore kan gøre djævelsk ondt. KLIK og se, hvordan du kan undgå det. Foto: Colourbox.
Hælspore kan gøre djævelsk ondt. KLIK og se, hvordan du kan undgå det. Foto: Colourbox.
Varm ordentlig op før løb. Foto: Colourbox.
Varm ordentlig op før løb. Foto: Colourbox.
Brug sko med god stødabsorbering.
Brug sko som passer dig og støtter godt om hælen. Foto: Colourbox.
Brug sko med god stødabsorbering. Brug sko som passer dig og støtter godt om hælen. Foto: Colourbox.
Undgå overvægt. Foto: Colourbox.
Undgå overvægt. Foto: Colourbox.
Øg løbedistancen eller løbetempoet gradvist. Foto: Colourbox.
Øg løbedistancen eller løbetempoet gradvist. Foto: Colourbox.
Skift løbeskoene ud med passende mellemrum. Foto: Colourbox.
Skift løbeskoene ud med passende mellemrum. Foto: Colourbox.
Mange foretrækker sandaler og lignende i sommermånederne. Det kan føre til overbelast, men er sjældent hælspore.
Mange foretrækker sandaler og lignende i sommermånederne. Det kan føre til overbelast, men er sjældent hælspore.
Udspænd haser og lægge efter løbet. Foto: Colourbox.
Udspænd haser og lægge efter løbet. Foto: Colourbox.
Opsøg en bandagist i tilfælde af fejlstillinger i foden for at få indlæg, som passer til netop din fod. Foto: Colourbox.
Opsøg en bandagist i tilfælde af fejlstillinger i foden for at få indlæg, som passer til netop din fod. Foto: Colourbox.
Personer med fejlstillinger i foden (hulfod, platfod, overpronering) kan være disponerede. Foto: Colourbox.
Personer med fejlstillinger i foden (hulfod, platfod, overpronering) kan være disponerede. Foto: Colourbox.

Hælspore.

På trods af, det mest af alt lyder som noget fra riddertiden, så dækker begrebet over en smertefuld tilstand i foden/fødderne.

Hælspore skyldes overbelastning af senepladen i foden. Og kan altså være en ret så smertefuld tilstand.

Artiklen fortsætter under videoen

Det er altså senepladen, hælsenen, der er blevet overbelastet – typisk ved løb. Ved kroppens egen heling kan der komme en forkalkning – et såkaldt kalkhorn – fra senepladen til hælbenet. Det er det, der kaldes for hælsporen.

Det er ikke ualmindeligt at have stivhed i hælen fra morgenstunden. Det kan bevirke, du halter kortvarigt. Det vil dog typisk aftage, når foden er varmet op. Det samme vil smerterne, der dog vender tilbage under eller efter løbe- eller gåturen.

Hælspore ses mest i sportsgrene, der indeholder løb- og hoppeaktivitet.

Hvem får hælspore?

Tilstanden er mest udbredt, efter man er fyldt 40 år; den støddæmpende fedtpude skrumper med alderen. Det samme gør  de stødabsorberende egenskaber i senepladen.

Også overvægtige personer er i risikogruppen på grund af den øgede belastning.

Hvordan diagnosticeres hælspore?

Det kan gøres ved røntgen og/eller en ultralydsscanning, men oftest vil en læge kunne diagnosticere blot ud fra patientens forklaringer.

Hvad gør jeg?

Du skal hvile, så du ikke belaster hælen. Alligevel skal du stadig bevæge dig – dog i mindre belastende grad. Det kan være, at du svømmer eller cykler i stedet for at løb.

Du kan afhjælpe smerterne med is.

Behandling af hælspore

Du kan selv gøre smerterne mindre ved at tape hælen ind. Lægen kan også udskrive gigttabletter (inflammationsdæmpende) eller ved indsprøjtninger med binyrebarkhormon. I de værste tilfælde kan en operation være nødvendig.

Det er vigtigt, den behandles så tidligt som muligt.

Hælspore kan være et tilbagevendende problem. Derfor er det vigtigt at finde ud af årsagen til problemet.

Før det er for sent

For at undgå hælspore, er der nogle ting, du selv kan gøre. Det er dem, vi har samlet i galleriet over artiklen.

Kilde:Apoteket.dk,Netdoktor.dk.

Del din kommentar