Skip to main content

Du sparer intet ved at droppe vinterdæk

Man kan alligevel kun slide på et sæt dæk ad gangen, lyder argumentet fra dækekspert

Dette sommerdæk har nærmest intet mønster tilbage. Det er først lige blevet skiftet nu ifm. de store mængder sne. Foto: Massimo Grillo
Dette sommerdæk har nærmest intet mønster tilbage. Det er først lige blevet skiftet nu ifm. de store mængder sne. Foto: Massimo Grillo
Sådan skal mønstret set ud på et spritnyt vinterdæk. Foto: Massimo Grillo
Sådan skal mønstret set ud på et spritnyt vinterdæk. Foto: Massimo Grillo
Afdelingsleder Karsten Pedersen fra Superdæk Fredericia er en splittet mand: På den ene side glæder han sig over de mange kunder, der i øjeblikket skal have skiftet til vinterdæk eller have helt nye – på den anden side er han dybt forundret over, at så mange stadig vælger at køre på sommerdæk hele året rundt. Foto: Massimo Grillo
Afdelingsleder Karsten Pedersen fra Superdæk Fredericia er en splittet mand: På den ene side glæder han sig over de mange kunder, der i øjeblikket skal have skiftet til vinterdæk eller have helt nye – på den anden side er han dybt forundret over, at så mange stadig vælger at køre på sommerdæk hele året rundt. Foto: Massimo Grillo
Et dæk fra en lastbil, der netop er blevet skiftet: Mønstret er ikke blot tyndt, men dækket er også beskadiget, som man kan se. Foto: Massimo Grillo
Et dæk fra en lastbil, der netop er blevet skiftet: Mønstret er ikke blot tyndt, men dækket er også beskadiget, som man kan se. Foto: Massimo Grillo
Afdelingsleder Karsten Pedersen ser ud på noget af sit opbevaringslager for de faste kunder: Typisk vil der være 10-15 procent, der IKKE vælger at få vinterdækkene på, selvom de har dem opbevaret. Her hos Superdæk svarer det til omkring 200 bilister. Foto: Massimo Grillo
Afdelingsleder Karsten Pedersen ser ud på noget af sit opbevaringslager for de faste kunder: Typisk vil der være 10-15 procent, der IKKE vælger at få vinterdækkene på, selvom de har dem opbevaret. Her hos Superdæk svarer det til omkring 200 bilister. Foto: Massimo Grillo
Normalt har bilejere, der stadig kører på sommerdæk i februar, ingen intentioner om at skifte til vinterdæk. Medmindre altså der pludselig falder så meget sne som i disse dage. Foto: Massimo Grillo
Normalt har bilejere, der stadig kører på sommerdæk i februar, ingen intentioner om at skifte til vinterdæk. Medmindre altså der pludselig falder så meget sne som i disse dage. Foto: Massimo Grillo
Der er blevet travlt med montering af vinterdæk på et udsædvanligt sent tidspunkt på sæsonen hos Superdæk ved Fredericia. Foto: Massimo Grillo
Der er blevet travlt med montering af vinterdæk på et udsædvanligt sent tidspunkt på sæsonen hos Superdæk ved Fredericia. Foto: Massimo Grillo
Denne BMW-ejer fik travlt med at få sin bil på værksted for at få vinterdæk på. Foto: Massimo Grillo
Denne BMW-ejer fik travlt med at få sin bil på værksted for at få vinterdæk på. Foto: Massimo Grillo
Biler og vinterdæk står linet op i øjeblikket hos Superdæk Fredericia. Foto: Massimo Grillo
Biler og vinterdæk står linet op i øjeblikket hos Superdæk Fredericia. Foto: Massimo Grillo
Kun ved at gøre det lovpligtigt, får man alle til at skifte til vinterdæk. Det mener en leder af et stort dækcenter. Foto: Massimo Grillo
Kun ved at gøre det lovpligtigt, får man alle til at skifte til vinterdæk. Det mener en leder af et stort dækcenter. Foto: Massimo Grillo
Bilen her er ejernes 3. bil. Den bliver derfor sjældent brugt, men med den nyfaldne sne var det mest sikkert med vinterdæk. Foto: Massimo Grillo
Bilen her er ejernes 3. bil. Den bliver derfor sjældent brugt, men med den nyfaldne sne var det mest sikkert med vinterdæk. Foto: Massimo Grillo

– De fleste har en brandforsikring på deres hus. Det er jo rart, hvis det skulle brænde ned. Gode vinterdæk er i princippet også en forsikring, du køber.

Karsten Pedersen, afdelingsleder hos Superdæk Fredericia, fyldes af en noget ambivalent følelse, når han ser ud over værkstedet.

Artiklen fortsætter under videoen

På den ene side kan han kun glæde sig over, at det er væltet ind med kunder, der skal have monteret vinterdæk. På den anden side er han både forundret og fortørnet over, at så mange stadig kører på sommerdæk året rundt.

Det seneste døgns snefald har givet hans store afdeling ud til motorvejen ved Taulov 30 – 40 procent mere at lave end normalt på dette tidspunkt.  Afdelingen opbevarer 2000 par dæk for bilejerene. De fleste kommer fast to gange om året og får skiftet fra sommer- til vinterdæk og tilbage igen. Men fast år efter år er der 10 – 15 procent af kunderne, der IKKE vælger at få skiftet til vinterdæk.

Det er ærgerligt

Det ærgrer Karsten Pedersen. Først og fremmest på grund af sikkerheden, men heller ikke økonomisk er der noget argument for at droppe vinterdækket, forklarer han:

– Du kan jo kun slide på et sæt dæk ad gangen. Jeg oplever, at folk er for sent ude at få vinterdæk på. Hvis du bruger vinterdæk fra oktober til april, sparer du typisk et sæt sommerdæk. Du sparer faktisk også et sæt vinterdæk, fordi vi ofte oplever, at folk bruger vinterdækkene for lidt. Så ender de med at blive for gamle og stive.

En anden økonomisk ulempe ved at køre på sommerdækket vinteren over er, at sommerdæk typisk er dyrere, da de fleste bilister har en større fælge end til vinterdækkene.

– Der er ikke den store forskel i totaløkonomien. Det eneste, du sparer, er et ekstra sæt fælge til vinterdækkene, forklarer Karsten Pedersen.

Masser af vinterdæk

I den seneste optælling fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen kan man læse, at 372.000 biler i uge fire stadig havde sommerdæk på, mens yderligere næsten en kvart million kører rundt på “kompromiset” mellem sommer- og vinterdæk: Helårsdækket.

Del din kommentar