Skip to main content

Ekspert: Denne sovestilling er bedst for dig

Den rigtige sovestilling er vigtig for både din søvn og dit helbred ifølge en ekspert.

Det er bestemt ikke ligegyldigt, hvilken positur du ligger i, når du sover. KLIK VIDERE OG SE, HVILKE STILLINGER DU SKAL UNDGÅ, OG HVILKEN DER ER DEN BEDSTE. Arkivfoto.
Det er bestemt ikke ligegyldigt, hvilken positur du ligger i, når du sover. KLIK VIDERE OG SE, HVILKE STILLINGER DU SKAL UNDGÅ, OG HVILKEN DER ER DEN BEDSTE. Arkivfoto.
Sover du på maven, risikerer du at strække din nakke og ryg for meget ud, hvilket kan gå udover blodomløbet ifølge søvneksperten. Kilde: Real Simple. Arkivfoto.
Sover du på maven, risikerer du at strække din nakke og ryg for meget ud, hvilket kan gå udover blodomløbet ifølge søvneksperten. Kilde: Real Simple. Arkivfoto.
At sove på ryggen duer heller ikke ifølge søvneksperrten – især ikke, hvis man sover med strakte ben, som kan give et overstræk i den nederste del af ryggen. Kilde: Real Simple. Arkivfoto.
At sove på ryggen duer heller ikke ifølge søvneksperrten – især ikke, hvis man sover med strakte ben, som kan give et overstræk i den nederste del af ryggen. Kilde: Real Simple. Arkivfoto.
Den er bedste sovestilling er derfor på siden ifølge søvneksperten. KLIK VIDERE OG SE GODE RÅD TIL, HVORDAN DU GENERELT FÅR BEDRE SØVN. Kilde: Real Simle. Arkivfoto.
Den er bedste sovestilling er derfor på siden ifølge søvneksperten. KLIK VIDERE OG SE GODE RÅD TIL, HVORDAN DU GENERELT FÅR BEDRE SØVN. Kilde: Real Simle. Arkivfoto.
Stress og dårlig stemning på jobbet kan koste mange søvnløse nætter. Er der noget, som du – eller din chef – kan ændre på for at reducere stresspåvirkningerne?
Stress og dårlig stemning på jobbet kan koste mange søvnløse nætter. Er der noget, som du – eller din chef – kan ændre på for at reducere stresspåvirkningerne?
Sygdom og smerter går ofte ud over søvnen. Gå til lægen og bliv behandlet. For meget eller forkert medicin kan også forstyrre søvnen. Kom ud af det, hvis du har et medicinmisbrug.
Sygdom og smerter går ofte ud over søvnen. Gå til lægen og bliv behandlet. For meget eller forkert medicin kan også forstyrre søvnen. Kom ud af det, hvis du har et medicinmisbrug.
Skærm dit soveværelse for lyd og lys og hold en temperatur, som er behagelig for dig. Sørg for at ligge godt og fjern forstyrrende faktorer som tv og telefon. Brug kun soveværelset til søvn og sex.
Skærm dit soveværelse for lyd og lys og hold en temperatur, som er behagelig for dig. Sørg for at ligge godt og fjern forstyrrende faktorer som tv og telefon. Brug kun soveværelset til søvn og sex.
Lad være med at kigge på skærme med blåt lys i to– tre timer, før du skal sove.
Lad være med at kigge på skærme med blåt lys i to– tre timer, før du skal sove.
Giv dig selv en rolig og ritualiseret indflyvning til søvnen. Drosl tempoet ned og lad være med at dyrke motion, lige før du skal sove. Nyd ikke kaffe og andre stimulanser de sidste timer før sengetid.
Giv dig selv en rolig og ritualiseret indflyvning til søvnen. Drosl tempoet ned og lad være med at dyrke motion, lige før du skal sove. Nyd ikke kaffe og andre stimulanser de sidste timer før sengetid.
Er du plaget af tankemylder om natten? Så vær bevidst om at lukke for tankestrømmen, når du går i seng. Aftal med dig selv, at du kan tage dig af tingene indtil f.eks. kl. 22, og så er der lukket.
Er du plaget af tankemylder om natten? Så vær bevidst om at lukke for tankestrømmen, når du går i seng. Aftal med dig selv, at du kan tage dig af tingene indtil f.eks. kl. 22, og så er der lukket.
Få motion og frisk luft i løbet af dagen, så du er fysisk træt, når du går i seng.
Få motion og frisk luft i løbet af dagen, så du er fysisk træt, når du går i seng.
Gå ikke i seng for at sove forlods, hvis du ikke er træt. Vent med at gå i seng, til du er søvnig. Ellers opøver du en dårlig refleks, hvor du ligger vågen i sengen.
Gå ikke i seng for at sove forlods, hvis du ikke er træt. Vent med at gå i seng, til du er søvnig. Ellers opøver du en dårlig refleks, hvor du ligger vågen i sengen.
Hvis du vågner om natten og ikke falder i søvn igen inden for 20 minutter, så forlad soveværelset. Sæt dig roligt og læs noget kedeligt i en bog eller et blad – ikke på en skærm med blåt lys. Gå i seng igen, når du føler dig søvnig.
Hvis du vågner om natten og ikke falder i søvn igen inden for 20 minutter, så forlad soveværelset. Sæt dig roligt og læs noget kedeligt i en bog eller et blad – ikke på en skærm med blåt lys. Gå i seng igen, når du føler dig søvnig.
Stå op på samme tidspunkt hver dag – uanset hvor lidt eller meget, du har sovet. Så er det lettere at fastholde et godt søvnmønster.
Stå op på samme tidspunkt hver dag – uanset hvor lidt eller meget, du har sovet. Så er det lettere at fastholde et godt søvnmønster.

På maven, på ryggen, på siden eller måske noget helt fjerde.

De fleste danskere har formentlig deres helt egen favorit, når der skal vælges positur til søvn.

Men det er faktisk ikke ligegyldigt, hvordan din stilling er, når du påbegynder din rejse til drømmeland.

Magasinet Real Simple har talt med søvnekspert Colleen Louw, og hun har løftet sløret for, hvilken sovestilling der er den bedste.

I galleriet ovenfor kan du se, hvilken sovestilling søvneksperten anbefaler – samt gode tips til, hvordan du forbedrer din søvn generelt.

Hvorfor kan jeg ikke falde i søvn?

Har man problemer med at falde i søvn i en kort periode, skyldes det ofte stress,  for eksempel på grund af en eksamen. Sorg kan også give søvnløshed.

Har man derimod søvnløshed i lange perioder kan det skyldes depression. Men ting som smerter, hjertesygdomme eller kløe kan også forstyrre ens søvn.

Artiklen fortsætter under videoen

Derudover giver en del medicin problemer med at sove. En anden stor synder er kaffe, der indeholder koffein. Har du problemer med at falde i søvn, skal du derfor undgå at drikke kaffe efter klokken 17.

Del din kommentar