Ekspert: Lovkravet er for svagt

Eksperterne anbefaler at skifte dæk lang tid før, de bliver så tynde, som loven ellers tillader

Det forreste mærke i renden er “anbefalingsmærket” på 3 millimeter. Længere fremme i renden kan man se lovmærket på 1.6 millimeter. Foto: Massimo Grillo
Udgivet Opdateret

Der er stor forskel på, hvad loven kræver af mønsterdybden i dine bildæk, og hvad eksperterne anbefaler.

Ifølge loven er 1,6 millimeter mønster nok, men det er alt for lidt, mener blandt andre Karsten Pedersen, der er afdelingsleder på et stort værksted og dækcenter:

– Vi mener, at når du går under tre millimeter, så har du ikke glæde af dit vinterdæk mere. Der er ikke mønster nok til at skubbe sne og sjap væk, siger Karsten Pedersen, Superdæk Fredericia.

Han understreger, at det også gælder med sommerdæk. Her er det bare ikke sne og is, der er problemet for et tyndslidt dæk, men blandt andet aquaplaning.

Rådgiver og købmand

Det kan give nogle diskussioner med kunderne og beskyldninger om at være en pengemaskine.

– Vi skal naturligvis kunne se vores kunder i øjenene. Vi lever af dem og har brug for, at de kommer igen. Så på den ene side er vi en virksomhed, der gerne vil sælge så mange dæk som muligt, og på den anden side er vi rådgivere, forklarer Karsten Pedersen.

Dækkene har ikke meget mønster tilbage. Alligevel er de ikke ulovlige at køre på. Foto: Massimo Grillo
Dækkene har ikke meget mønster tilbage. Alligevel er de ikke ulovlige at køre på. Foto: Massimo Grillo

Hvor han gerne ser, at det bliver et lovkrav, at der skal vinterdæk på bilerne om vinteren, er han mere til oplysning og anbefalinger, når det kommer til mønsterdybden.

– Der er grænser for, hvor mange kampe om lovændringer, man kan kæmpe. Her vil vi gå efter at vise kunderne, hvor tyndt mønstret er nede på 1,6 millimeter og forklare, hvor farligt det kan være at køre med så tyndt et dæk. Men det vil altid kun være en anbefaling. Hvis kunden siger nej, så er de i deres fulde ret til at køre videre, siger Karsten Pedersen.

Skal ikke lege politimand

Mere stramt forholder det sig, når enten bilister eller lastbilchauffører ikke vil have skiftet dæk, hvis de har slidt dækkene tyndere end lovkravet.

– De får ikke lov til at køre, hvis dækkene er ulovlige. Det kan give nogle konflikter med kunderne, men vi har et ansvar, siger Karsten Pedersen.

Lastbildæk må være endnu mere tyndslidte end bildæk. For dæk til lastbiler er lovkravet til slidbanemønstret nede på én millimeter. Foto: Massimo Grillo
Lastbildæk må være endnu mere tyndslidte end bildæk. For dæk til lastbiler er lovkravet til slidbanemønstret nede på én millimeter. Foto: Massimo Grillo

– Vi har før stået og diskuteret og sagt, at de ikke kan køre herfra. Så har vi fået at vide, at vognmanden aldrig går med til, at der nu også skal skiftes dæk. Så ringer vi til vognmanden. Det er potentielt et mordvåben, de kører rundt i. Det kan godt være, det er en skræmmekampagne, men vi har før bedt kunden om at tænke et skridt videre og tænke over konsekvenserne med at køre ud på et ulovligt dæk og risikere at slå et andet menneske ihjel, siger Karsten Pedersen.

Lovkrav til mønsterdybde på dæk:

Kilde: Superdæk og FDM

Powered by Labrador CMS