El-biler: -Vi vidste mere end sælgeren

Når man ejer en elbil, har solceller og er vegetar, kan man hurtigt blive stemplet som klimatosse. Men det har ikke skræmt Mette Skygge Jensen, der sammen med kæresten netop har købt parrets anden elbil.

Udgivet Opdateret

-Det kommer ikke til at ske. Selv hvis vi skal ud at have en varebil til firmaet, bliver det på ren el.

Ordene kommer fra Mette Skygge Jensen. Man kan roligt kalde hende og kæresten Bjørn “first movers”, når det kommer til elbiler.

De har netop købt en ny elbil. Men det særlige er ikke, at de har skiftet den gamle benzinbil ud: De har skiftet den gamle elbil ud!

Benzinbilen røg allerede for fem år siden, da parret fik deres første elbil.

-Reelt traf vi beslutningen i 2012, da vi bestilte solceller til vores hjem. Så var vi klar til at oplade vores kommende elbil med billig strøm, forklarer Mette Skygge Jensen.

Ved mere end forhandlere

Dengang var der ikke mange elbiler at vælge imellem og for den sags skyld heller ikke mange forhandlere.

-Forhandlerne vidste ikke nok om det. Min påstand er, at det ved de stadig ikke, siger Mette Skygge Jensen med ærgrelse i stemmen.

Hun følger op på sin påstand med at fortælle om en oplevelse hos en bilforhandler, da hun var på værksted for at få skiftet dæk og så en ny elbilmodel i butikken. Her måtte de selv træde til og hjælpe en anden kunde.

-Vi kunne godt mærke, at bilsælgeren var lidt på glatis. Vi fortalte, at vi selv havde haft elbil i nogle år og spurgte derfor kunden, hvad de gerne ville vide. Jeg kunne mærke, at jeg havde større viden om den daglige drift, end sælgeren havde, husker Mette Skygge Jensen.

Rækkeviddeangst

Mette Skygge Jensen og kæresten bor og arbejder i Fredericia, men parret måtte helt til Hvidovre for at finde en forhandler, de var trygge ved.

-Vi fik kontakt til nogle unge gutter, der havde et elbil-autohus i Hvidovre. De importerede elbiler, der havde kørt som udlejningsbiler i Frankrig.

Newsbreak sætter strøm til

Den kommende tid ser Newsbreak.dk nærmere på markedet for elbiler.

Vi ønsker især at afdække de “blinde vinkler”. Det meste af debatten har indtil videre handlet om, hvor mange elbiler, der skal ud på markedet og hvornår.

Det har handlet meget om, hvad det ville koste samfundet med en omstilling fra brændstofbiler til elektriske biler.

Men hvad med den praktiske hverdag med en elbil for forbrugeren? Hvad siger dem, der allerede i dag kører i en elbil?

Hvad koster det egentlig at lade en elbil op? Hvor kommer ladestanderne til at stå i fremtiden? I dag er det lidt i p-huse, lidt ved supermarkeder og nogle ved tankstationerne.

Er autoforhandlere klædt godtnok på til at kunne rådgive bilisterne om valget af elbil? Hvor meget benarbejde skal man selv gøre?

Valget faldt på en Nissan Leaf med en rækkevidde på 160 kilometer. Her mærkede Mette Skygge Jensen for første gang en særlig form for angst, der findes omkring elbiler.

-Man kalder den rækkeviddeangst. Det var nok mig, der var mest nervøs dengang og tænkte “åh, nej kan vi nu, hvordan og løber vi tør”. Men du har jo display, der viser, hvor meget strøm, der er tilbage helt ligesom en benzinmåler. Man får også oplyst, om det er tid til at lade, og hvor der er en ladestander, forklarer Mette Skygge Jensen.

Hun forklarer, at det handler om nye vaner og planlægning. Som for eksempel når hendes far på Sjælland skal besøges. Så bliver kørslen planlagt efter, hvor og hvornår bilen skal lades.

-Så strækker man ben, drikker kaffe, spiser frokost. Tidligere havde vi også hund, og den var ved at være gammel, så den skulle alligevel luftes, forklarer hun.

Tesla var målet

Tvivlen og rækkeviddeangsten er forlængst blevet kureret. Var der en rest tilbage, så forsvandt den, da Mette Skygge Jensen og kæresten for nylig skiftede Nissanen ud med en Tesla.

-Det bliver jo lidt en religion. Nogen kører i Mercedes hele livet eller Golf. For os var den målet og har været det hele tiden. For os var den det rigtige valg, siger Mette Skygge Jensen.

Hun rækker sin smartphone frem og viser, hvordan man kan taste sin rute ind, og så viser app’en præcis hvor, hvornår og hvorlænge man skal lade undervejs og får tidsforbruget for den samlede tur inklusive opladninger.

“Det er vel en hybrid”

Livet som elbil-ejer er lig med at blive mødt af mange fordomme og diskussioner.

-Det første jeg hører er: “Det er da en hybrid? Du kan da ikke køre på ren el. Du kan da ikke køre fra København til Aalborg”.

-Så svarer jeg: Jo, det er ren el, fordi den er billigere i service og vedligehold. Den kører bedre, fordi man ingen motorstøj har. Du kan høre fuglene synge udenfor. Så plejer jeg at spørge, om folk da kører København-Aalborg i ét stræk. Stopper du ikke for at tisse eller få en kop kaffe? Så siger de jo typisk “nåh, jo”. Med en elbil skal du så bare huske at sætte den til at lade imens, smiler Mette Skygge Jensen.

Hendes råd til bilister, der overvejer at købe en elbil, men er i tvivl, er at tage fat i venner, bekendte eller andre i omgangskredsen, som har en elbil. Finde nogle af de mange Facebook-grupper, hvor ingen spørgsmål er for dumme.

-De bedste ambassadører er jo dem, der allerede har en elbil og har prøvet det på egen krop. Så tag fat i én og spørg. Forhandlere ved heldigvis mere og mere, men man skal gøre noget benarbejde selv. Det er stadig dér, vi er, siger Mette Skygge Jensen.

-Jeg har skullet forsvare rigtig mange ting om vores valg de seneste fem år. Det er en umulig diskussion at gå ind i. Uanset hvor mange gode argumenter, jeg kommer med, og hvor meget jeg har faktatjekket, så får jeg ikke et ben til jorden. Det kræver meget, når folk skal ændre vaner. Især at gå fra brændstof til el, og så er der nogen, der bare bestemmer sig for at være imod, siger Mette Skygge Jensen.

-Nu er jo både vegetar, har solceller og ejer en elbil. Så jeg er jo stemplet som klimaTOSSEN. Så det er hele tiden valg, der skal forsvares. Men det er et valg, jeg har taget. Jeg pådutter dig ikke mine valg. Det er op til dig og din samvittighed, hvad DU ønsker at gøre. Det kan godt være, det er en dråbe i havet, men så har jeg da gjort mit, siger Mette Skygge Jensen.

Powered by Labrador CMS