Får halv million efter elendigt råd af banken

Pengeinstitut solgte forsikring til en kunde, som ikke vidste, at den også dækkede ulykker, og det fortalte sparekassen hende heller ikke, da hun kom til skade

En kunde har vundet en sag mod Den Jyske Sparekasse i Grindsted. Foto: Scanpix.
Udgivet Opdateret

Citathistorie: Fagbladet 3F.

Er du den pågældende kunde? Så kig op på redaktionen eller send en mail til redaktion@newsbreak.dk.

Hvis du får elendig rådgivning i dit pengeinstitut, kan du tvinge dem til at erstatte dit tab. Det kan nu medføre, at en ulykkesramt kvinde skal have 470.000 kr. fra Den Jyske Sparekasse i Grindsted.

Det skriver Fagbladet 3F.

Det finansielle ankenævn har fornylig afgjort, at pengeinstituttet gav mangelfuld rådgivning. Det sker efter en klage fra kvinden, som er holdt anonym i afgørelsen.

Sparekassen overtalte hende i 2011 til at tegne en livsforsikring via dem. Men hun vidste ikke, at den også indeholdt en ulykkesforsikring.

Det fortalte sparekassen hende heller ikke, efter hun var kommet alvorligt til skade ved en ulykke i 2014. Først meget sent opdagede hun pludselig ulykkesforsikringen. Men da hun så anmeldte ulykken, afviste forsikringsselskabet hende, fordi sagen var forældet.

Nu fastslår ankenævnet, at så må sparekassen i stedet betale hende den eventuelle erstatning.

– Den Jyske Sparekasse skal økonomisk stille klageren, som hvis anmeldelse til forsikringsselskabet var sket i tide, konkluderer kendelsen.

Fik dårlig rådgivning

Kvinden fortæller, at sparekassen fik hende til at tegne forsikringen, da hun købte hus. Det var i høj grad også i pengeinstituttets interesse.

De tog nemlig pant i, hvad hun eventuelt ville få udbetalt fra forsikringen. Pengene skulle så gå til at indfri hendes lån.

Det var en trafikulykke, der kvæstede kvinden i 2014. Hun er i dag førtidspensionist.

Sparekassen vidste udmærket, at hun var kommet til skade. I 2016 opfordrede de hende til at optage yderligere lån og omlægge andre lån.

Ankenævnet fastslår, at sparekassen havde særlige forpligtelser, når forsikringen var tegnet via dem:

– Sparekassen burde selv have taget initiativ til at rådgive klageren om ulykkesforsikringen i 2016.

Den Jyske Sparekasse mener, at de har handlet, som de skal. De forklarer, at kvinden har fået udleveret police på forsikringen. Men det kan pengeinstituttet ikke bevise, at hun har fået.

Undskyldning holder ikke

Sparekassen siger også, at de løbende har sendt kvinden forsikringsoversigter. Men det er ingen undskyldning, siger ankenævnet.

– Forsikringsoversigterne udgør ikke tilstrækkelig information under de givne omstændigheder.

Pengeinstitutternes forening, Finans Danmark, mener, at de ikke kan sige så meget, fordi der er tale om en konkret sag. Men juridisk direktør Kjeld Gosvig-Jensen i Finans Danmark har sendt en mail til Fagbladet 3F. Heri forsikrer han, at rådgivning skal være i orden.

– Man skal som kunde i pengeinstitutter naturligvis kunne forvente at få rådgivning og opfølgning i forhold til de produkter, pengeinstituttet formidler, skriver Kjeld Gosvig-Jensen.

Fagbladet 3F har både på mail og telefonisk kontaktet Den Jyske Sparekasse for at høre, hvordan de reagerer på afgørelsen. Pengeinstituttet er ikke vendt tilbage med svar.

Powered by Labrador CMS